هخامنشیان پیرو چه دینی بودند؟

هخامنشیان پیرو چه دینی بودند؟

هخامنشیان پیرو چه دینی بودند؟

نشر شور‌آفرین اخیرا کتابی را با عنوان «دین هخامنشیان» با ترجمه تالیف مرتضی ثاقب‌فر و ژاک دوشن گیمن منتشر کرده است که در آن سعی بر این شده تا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که مردمان سلسله باستانی هخامنشی در ایران پیرو چه دین و آئینی بوده‌اند.

 

ثاقب‌فر در مقام یک جامعه‌شناس، ایرانشناس و تاریخدان در این کتاب که همران با دومین سالگرد درگذشت وی منتشر شده‌ به بررسی سنجش‌گرانه دین هخامنشیان و دیدگاه‌های پژوهشگران مختلف از سراسر دنیا درباره دین هخامنشیان پرداخته و در نهایت نیز نظر خود را بیان کرده است.

 

کتاب اما در ادامه نوشته‌ای از ژاک دوشمن گیمن از ایرانشناسان نامدار معاصر را منتشر کرده است که در آن به مساله اصالت زرتشت و دین هخامنشیان و نیز رابطه دین و سیاست در این حکومت از کوروش تا خشایارشا پرداخته شده است.

 

ثاقب‌فر بخش نخست از این کتاب را با موضوع نام زرتشت در کتیبه‌های ایرانی و متون یونانی آغاز می‌کند و پس از آن به موضوع نبودن نام اوستا در کتیبه‌ها، لوحه‌ها و نوشته‌های مورخان باستانی می‌پردازد.

 

یکتاپرستی گاهانی و چندگانه پرستی هخامنشی و آئین‌هایی چون نوشیدن نوشابه هوم، دفن مردگان، نام‌ها و القاب پادشاهان هخامنشی، نبود اصطلاحات خاص زرتشتی و موضوع گل‌نبشته‌های تخت جمشید نیز مسائل دیگری است که بخش اول این کتاب در تعقیب ریشه‌های دین هخامنشیان به آن پرداخته است.

 

بخش دوم این کتاب اما به موضوع اصالت زرتشت از نگاه گیمن پرداخته که در آن با نگاهی به پژوهش‌های انجام شده در این زمینه به مقایسه ایزدان، اشخاص، اعمال و آئین‌ها، پرستشگاه‌ها و قربانگاه‌ها و اسطوره‌ها و نمادها در این آئین پرداخته شده است.

 

ثاقب‌فر در بخشی از کتاب خود می‌نویسد: اصطلاح زرتشتی و دین زرتشت چیزی است که امروزه ما و غربیان و خود آنان به خویش اطلاق می‌کنند، حال آنکه نه در روزگار ساسانی و نه پیش از آن تا دوره هخامنشی چنین نبوده است بلکه تا جایی که مدارک در دست است آنان لقب مزدیسنان یعنی مزدا پرست داشته‌اند.

 

این خطا موجب شده که برخی مخالفا و ایران شناسان ناآگاه، هخامنشیان را پیرو دین کهنی به نام مزدیسنان بینگارند که گویا به پندار ایشان با دین زرتشت به معنای امروزی آن تفاوت داشته است.

این کتاب در ۱۹۵ صفحه و با قیمت ۱۵۵۰۰تومان از سوی نشر شورآفرین منتشر شده است



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


پل زیبای دلیچان از آثار ملی ایران

پل زیبای دلیچان از آثار ملی ایران

پل زیبای دلیچان از آثار ملی ایران

پل دلیچای که سالیان طولانی راه ارتباطی تهران به شمال بوده، حالا سالیان سال است دارد رو به ویرانی می‌ رود. این پل در فهرست آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده و با اینکه یک بار مرمت شده توانی برای مبارزه و ایستادگی در برابر رد شدن ماشین آلات راهداری ندارد.

پل فردوسی یا دلیچانی مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان دماوند، روستای دلیچانی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل فردوسی دارای 5 دهانه است كه 3 دهانه آن به یك اندازه و دو دهانه جانبی آن كوچكتر است.

در قسمت فوقانی دهانه میانی یعنی قسمت شمال غربی و جنوب شرقی پل دو كتیبه وجود دارد كه نام پل، سال احداث و اداره طرق ناحیه 8، روی آنها مرقوم شده است. طول پل 45 متر و عرض آن حدود 4.5 متر است.مصالح اصلی پل از سنگ های تراش دار و ملات سیمان است.

 



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


عینک طبی باستانی در ایران

عینک طبی باستانی در ایران (عکس)

عینک طبی باستانی در ایران (عکس)

تصویر فوق مدل عینک طبی باستانی در ایران می باشد.

 

عینک استخوانی نخستین عینک (ابزاری برای اصلاح مشکلات اُپتیکی چشم) یافته شدهٔ ساخت بشر است و مربوط به هزاره‌های چهارم و سوم قبل از میلاد است.

 

عینک استخوانی مربوط به هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد که در کشفیات باستان‌شناسی یانیک تپه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز نزدیک تازه کَند و به فاصله ۳ کیلومتری شهر خسرو شاه در سال ۱۳۴۱ توسط دکتر علی اکبر سرفراز (باستان‌شناس) از روی جسد دختری به دست آمده است.

 



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


شهرهایی که در دل تاریخ فرو رفتند

شهرهایی که در دل تاریخ فرو رفتند

شهرهایی که در دل تاریخ فرو رفتند

شاید تصور این که شهری بتواند گم شود کار سختی باشد، اما این دقیقا همان اتفاقی است که برای چندین و چند شهر در طول تاریخ روی داده است. شهرهایی که روزگاری سکونت‌گاه پررونقی برای بشر بودند، اما به دلایل گوناگون در تاریخ و زمان گم شده و قرن‌ها بعد مجددا توسط باستان‌شناسان کشف شدند.

شهرهای گمشده، سکونت‌گاه هایی واقعی بودند که بنابه دلایلی چون جنگ، بلایای طبیعی، تغییرات آْب و هوایی و یا از دست دادن شرکای تجاری خود متروک و به تدریج در زمان فراموش و قرن ها بعد توسط باستان شناسان کشف شدند. در زبر نگاهی خواهیم داشت به مهمترین و جذاب‌ترین شهرهای گمشده در تاریخ بشریت.

ماچو پیچو (پرو)

«ماچو پیچو» که از آن به عنوان شهر گمشده «اینکا»ها نام برده می‌شود، حدود سال ۱۴۵۰ میلادی در ارتفاعات امپراتوری اینکاها ساخته شد. این دژ در ۵۰ مایلی «کوسکو» پایتخت اینکاها قرار دارد و به همین دلیل هرگز مانند سایر شهرهای اینکاها پیدا و ویران نشده‌است. در طول قرنها، جنگل‌های اطراف این مجموعه رشد کرده و آن را پوشانده است و به همین دلیل از نظرها پنهان مانده‌است و تنها عده معدودی از وجود آن اطلاع داشته‌اند.

در بیست و چهارم ژوئیه سال ۱۹۱۱ میلادی، «ماچو پیچو» بوسیله «هیرام بینگهام»، تاریخ‌شناس آمریکایی در یک سخنرانی در دانشگاه ییل به دنیای غرب معرفی شد. او به‌وسیله راهنمایی محلیانی که گهگاه به سایت مراجعه می‌کردند به آنجا هدایت شد. «ماچو پیچو» به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید و به عنوان یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصربه‌فرد از تمدن اینکاها اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.

انکگور (کامبوج)

شهر انکگور به عنوان پایتخت امپراطوری خمر بین قرن 9 تا 15 پس از میلاد رونق داشت. در سال ۱۴۳۱ میلادی سربازان تایلندی به شهر انگکور هجوم آوردند و آن را ویران کردند. ویرانه شهر به حال خود رها شد و به تدریج گیاهان و درختان در اطراف شهر روییدند و آن را در خود پنهان ساختند تا این که ۱۵۰ سال پیش دوباره کشف شد. در سال ۱۸۵۰ میلادی یک مأمور فرانسوی به قصد میانبر هنگام سفر به این منطقه راه خود را از میان جنگل متراکم و گرمسیری کامبوج کوتاه کرد و در کمال حیرت با ویرانه‌های یک شهر با شکوه روبرو شد؛ طولی نکشید که باستان شناسان برای جستجو و بازسازی این شهر که به شهر معبدها مشهور است از راه رسیدند.

 این شهر دارای بیش از هزار معبد کوچک و بزرگ بوده است که این شهر تاریخی را به عنوان بزرگترین اثر تاریخی مذهبی جهان معرفی کرده است. بسیاری از این معابد مرمت شده‌اند و این محوطه جهانی یونسکو سالانه پذیرای بیش از یک میلیون علاقه‌مند از سراسر جهان است.

شهر سوخته (ایران)

شهر سوخته نام بقایای شهری باستانی کشورمان است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل-زاهدان در شرق ایران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌است. این شهر کهن روی آبرفت‌های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود. دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. گفته می‌شود شهر سوخته پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌است و حتی بسیار پیشرفته‌تر از دولت شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده‌است.

در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود.

تروآ (ترکیه)

شهر افسانه‌ای تروآ که بواسطه حماسه ایلیاد هومر به شهرت رسیده است هم‌اکنون در شمال غربی کشور ترکیه قرار دارد و در واقع محلی است که جنگ تروی در آن روی داد. محوطه باستانی تروا دارای چندین لایه خرابه است که قدمت آن به اواخر قرن 13 پیش از میلاد باز می‌گردد. برای سالیان طولانی گمان می‌شد شهر تروآ همچون آتلانتیس شهری خیالی است اما «هاینریش شلیمان»، باستان‌شناس آلمانی، به سال ۱۸۷۰ به حفاری در محل پرداخت و چندین شهر بنا شده بر روی یکدیگر یافت و در آنجا دیوارهای دفاعی درست همانطور که هومر توصیف کرده بود نیز کشف شد.

 همچنین جواهراتی نیر در این محوطه کشف شده است که به جواهرات هلن نسبت داده شده‌اند. در ابتدا گمان می شد این جواهرات مکشوفه گم شده است اما در حقیقت آنها توسط اتحادیه جماهیر شوروی در جریان جنگ جهانی به سرقت رفته‌اند و هم‌اکنون در موزه پوشکین نگهداری می‌شوند. همچنین باستان شناسان دریافته‌اند که این شهر در حدود سال 3000 قبل از میلاد ساخته شده است و چندین و چندین بار ویران شده است و هر بار شهر جدید بر روی خرابه های شهر دیگر بنا می‌شده است.

ممفیس (پایتخت مصر باستان)

ممفیس یا منف پایتخت باستانی پادشاهی کهن مصر باستان از آغاز پیدایش تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد بود. پس از آن در پادشاهی نو در سراسر دوران باستان به مرکزی اداری بدل گشت. ویرانه‌های منف امروزه در ۲۰ کیلومتری جنوب قاهره در کرانه باختری نیل و در 15 کیلومتری جنوب قاهره و در نزدیکی اهرام قرار گرفته است. بقایای این شهر تاریخی در سال 1979 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. هرودوت ساخت این شهر تاریخی را به 3100 سال پیش از میلاد نسبت می دهد.

 دوران شکوفایی ممفیس با برپایی اسکندریه به سر آمد و اهمیتش پس از این شهر قرار گرفت. با روی کار آمدن روم باز هم ممفیس پس از اسکندریه دومین شهر مهم مصر بود. وضعیت تا پدیدآمدن شهر فسطاط در ۶۴۱ (میلادی) به همین ترتیب بود اما به تدریج شهر رو به فراموشی سپرده شد و سنگ‌های این شهر برای ساخت زیستگاه‌هایی در گرداگردش به کاربرده شد.

پترا – شهری در دل سنگ (اردن)

«پترا» شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی «نَبَطی‌ها» بوده است. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن و در غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است. پترا شهری است که کاملا در دل کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند.

پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا به دست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند و آب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند. در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفوذ رومی‌ها برهانند اما زلزله‌ای که درسال‌های ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار کرد تا به مناطق اطراف کوچ کنند.

 امروزه آثار این شهر باستانی پرشکوه در میان کوه به عنوان یادگاری از دوران نَبَطی‌ها به‌جا مانده که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به شمار می‌آید.این شهر تاریخی که از سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

پالمیرا- عروس صحرا (سوریه)

پالمیرا در زمان کهن یکی از مهمترین شهرهای سوریه مرکزی بوده است و یک شهر گذرگاهی اساسی برای مسافران صحرای سوریه محسوب می‌شده است و آن را با نام عروس صحرا می‌شناختند. در اواسط قرن اول میلادی، پالمیرا که شهری متمول و زیبا بود در مسیر اتصال امپراطوری پارسی، هند، چین و امپراطوری روم بود و در این دوره زمانی ساکنان عرب شهر آداب و رسوم و طرز لباس پوشیدن اشکانیان ایرانی و همچنین یونانی ها و رومی‌ها را آموختند. مسلمانان در سال 636 به رهبری «خالد ابن ولید» وارد این شهر شدند و قلعه‌ای را بر فراز کوه مشرف به شهر ساختند اما پس از گذشت زمانی و از سال 800 ساکنین آن به تدریج شروع به ترک شهر کردند.

پمپئی- شهری زیر خاکستر (ایتالیا)

ویرانه‌های پمپئی در نزدیکی ناپل در ایتالیا واقع شده‌است. در آن آثاری از بناها و مردم شهر باستانی پمپئی که بر اثر آتشفشان کوه وزوو ویران شده به چشم می‌خورد. پش از این تصور می‌شد مردم این شهر به خاطر گازهای سمی حاصل از آتشفشان کشته شده‌اند اما پژوهشهای دیگر نشان داد آنها به خاطر حرارت بالا جان باخته‌اند. برخی دیگر نیز بر پایه نامه‌هایی که ۲۵ سال پس از این ماجرا نوشته شده به این نتیجه رسیدند که مردم به خاطر استشمام خاکسترهای آتشفشان خفه شده‌اند.

 این شهر پس از آتشفشان، زیر چهار تا شش متر خاک و خاکستر به مدت ۱۵۰۰ سال مدفون شد و به صورت کاملاً اتفاقی در سال ۱۵۹۹ میلادی کشف شد. این شهر تاریخی که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود با بیش از دو میلیون و پانصد هزار بازدید کننده در سال یکی از جاذبه‌های مهم ایتالیا به‌شمار می‌آید.

پالنکه (مکزیک)

شهر باستانی پالنکه از شهرهای کهن مربوط به تمدن مایا بوده که امروز بقایای آن در جنوب مکزیک وجود دارد. قدمت شهر پالنکه به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد با این‌حال پس از دوره‌های درخشانی ناگهان مانند سایر شهرهای مایا بدلیل نامعلومی متروکه شد. ساکنان این شهر به نواحی مرتفع و کوهستانی پناه بردند و زمانی که اسپانیایی‌ها به آن سرزمین رسیدند عملاً با یک شهر باشکوه ولی خالی از سکنه روبرو شدند.

 این شهر باستانی با چشم‌انداز جنگلی بسیار زیبا و همچنین معماری منحصر به فرد خود یکی از گنجینه‌های مکزیک محسوب می‌شود. این شهر دارای معابد و بناهای سنگی عظیم است، اما مساحتی به نسبت کمتر از سایر شهرهای معروف مایاها دارد. بخش‌های زیادی از ماهیت تاریخی این شهر را از رمز گشایی سنگ نبشته‌های بدست آمده در کشفیات باستان‌شناسی دریافته‌اند. این شهر باستانی از سال 1987 دروارد فهرست میراث جهانی یونسکو شده است.

اِفسوس (ترکیه)

افِسوس یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بوده است که امروز ویرانه‌های آن به عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی در سه کیلومتری جنوب شهر سلجوق استان ازمیر کشور ترکیه قرار دارد. جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» بوده است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد.

همچنین بسیاری بر این باورند أصحاب کهف در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سالهای بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

آشنایی با صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان

صومعه گغارد (Monastery of Geghard) اولین کلیسای غاری دنیا که در چهل کیلومتری ایروان ، ارمنستان واقع شده است. صومعه گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فرد خود در استان کوتایک (Kotayk) ، ارمنستان واقع شده , این کلیسا در واقع بخشی از کوه مجاور است که تراشیده شده و در میان صخره ها و دره ای زیبا احاطه شده است(2 بخش دررونی و بیرونی کوه). گغارت به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

گغارد درون دره ای خوش منظره در فاصله 9 کیومتری از معبد گارنی( garni ) نهفته است ،این کلیسا نام خود را از نیزه مقدسی که مسیح در زمان مصلوب شدن به وسیله آن مجروح شده گرفته است . بنا به روایات نیزه نیز در اینجا نگهداری می شده اما هم اکنون در خزانه مقدس در کلیسای مادر یعنی اچمیادزین (Echmiadzin) قرار دارد.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

 ساختمان این صومعه جذاب ، از گرانیت سخت کنده کاری شده و جزو چهارکلیسای نایابی می باشد که در صخره و دره ها بنا شده اند. بنا بر افسانه ها ،گغارد در قرن 4 بنا گذاشته شد. در هر حال قدمت این کهن ترین کلیسای غاری شکل ، به قرن 7 باز می گردد .در آن زمان به Ayrivank (غار و صومعه) نام داشته که بخشی از آن توسط حمله اعراب در سال 923 سوزانده شد. در جوار صومعه ، در سمت چپ بر روی تپه ، سلول های رهبانی غار مانندی که توسط راهبان ساخته شده اند قابل رویت است. درخت ها با پراکندگی نقطه وار تا طرف دیگر صومعه در نزدیکی رودخانه امتداد دارند.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

 بنا به روایات اگر دعا و یا آرزو ای دارید باید تکه ای از پارچه لباس خود را به درختی در نزدیکی صومعه گره بزنید ، تا آرزویتان به حقیقت بپیوندد. در داخل صومعه گغارت دو کلیسا ساخته شده در قرن 13 وجود دارند. ساختار اصلی یعنی کلیسا Surp Astvatsatsin (مادر خدای مقدس) در 1215 ساخته شده ، ورودی مجاور که تقریبا بزرگتر از کلیسا می باشد با سقف پیچیده و حکاکی شده (داری 9 قوس) در سال های 1215-1225بنا شده است، بیرون کلیسا بالاتر از درب جنوب ، نشان خانواده شاهزاده زاکاریان وجود دارد. این نماد شیر سلطنتی همانند نماد های سلطنتی اقوام شرقی است.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

 در سمت راست راهرو، دو ورودی سنگی وجود دارد. ورودی سمت چپ (ساخته شده در سال 1240) شامل حوضچه ای می باشد که از آب چشمه پر میشود .آب این چشمه مقدس بوده و خوش شانسی می آورد .روایت است که پاشیدن مقداری از این آب بر بدن پوست را جوان میکند. در سمت راست کلیسای کوچکی وجود دارد که در سال 1263 ساخته شده و شامل چهار ستون و مقبره شاهزاده Papaq Proshian و همسرش ، Hruzakan است بر روی این مقبره نشانی یک شکل دو شیر زنجیر شده و یک عقاب به عنوان یادبود این خانواده حک شده است.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

در سمت چپ پله هایی سنگی بر روی تپه 10 متری ، کلیسا کوچک تراشیده شده از سنگ خام بنا شده است . با توجه به اینکه این کلیسای کوچک از سنگ اطراف حک شده است ، ابعاد آن خارق العاده است. آکوستیک آنجا نیز بسیار شگفت انگیز است. در گوشه دریچه ای وجود دارد که رو به کلیسای پایین است.. در سمت راست کلیسا پله های وجود دارند که به سلول های راهبان منتهی می شوند.

 

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

صومعه تاریخی گغارد در ارمنستان (عکس)

 

 

در این مسیر همچنین خاچکار های(صلیب حکاکی شده از سنگ) متعددی وجود دارند. در خارج از صومعه مکانی مخصوصی برای مراسم قربانی نیز وجود دارد. بدون شک بازدید از صومعه گغارت ، با سنگ برش ها و مقبره های منحصر به فردش ، که به خوبی حفظ شده و نمونه کاملی از معماری قرون وسطی ارامنه مسیحی و هنر تزئینی آنان است،و یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات شما را در طول سفر ارمنستان خواهد بود.

 



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


عکس ناب آخرین سفر ناصرالدین شاه در کنار ملکه الکساندر
عکس ناب آخرین سفر ناصرالدین شاه در کنار ملکه الکساندر

ناصرالدین شاه قاجار اولین پادشاه ایرانی بود كه در رأس هیئت حاكمه برای بازدید از تمدن و تكنولوژی غرب عازم اروپای مدرن شد.  

ناصرالدین شاه در دوران سلطنت خود سه بار به کشورهای اروپایی سفر کرد و در خلال آن ضمن گشت گذار و تفریح با پیشرفت صنعت و تکنولوژی در این کشورها آشنا شد.

ایران ناز: نخستین سفر ناصرالدین شاه به خارج از کشور در 1287ق و به دعوت “فرانسوا ژزف اول” امپراتور اتریش به طور رسمی و به عنوان بازدید از نمایشگاه بین المللی وینه صورت گرفت.

ناصرالدین شاه از رشت با کشتی های روسی به “استراخان” و بعد به “تساریتسین” رفتند و از راه زمینی به مسکو و از آن جا به پترزبورگ (پایتخت روسیه تزاری)عزیمت کردند. آلمان، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، فرانسه، سوئیس، اتریش و ترکیه عثمانی مقصدهای اولین سفر او به فرنگ بودند.

 سفر دوم ناصرالدین شاه اما به طور غیر رسمی و در سال 1295ق. صورت گرفت و میرزا حسین خان سپهسالار و امین السلطان و تنی چند از شاهزادگان او را همراهی می‌کردند. سفر از راه تفلیس و ولادی قفقاز و مسکو و پترزبورگ و برلین و پاریس و در بازگشت از اتریش و روسیه به ایران انجام گرفت.

اما سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا آخرین سفر او بود که از سال 1306 تا1307 ق. به طور رسمی انجام شد. در این سفر امین السلطان همراه شاه بود و شاه از کشورهای اروپای مرکزی و غربی دیدن کرد.

بر اساس آنچه در سفرنامه ناصرالدین شاه آمده است شاه و همراهانش در اول ربیع الثانی 1323 ق. خاک کشور را ترک کردند و دقیقاً 100 روز را به سیر و سیاحت در اتریش، فرانسه، انگلستان، بلژیک و روسیه گذراندند.

به گزارش این سفرنامه در سومین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ مذاکره دربارۀ مسائل سیاسی و اقتصادی از قبیل توسعه کشت چای در گیلان و مذاکرات عین‌الدّوله صدراعظم با مهندسین فرانسوی برای تأسیس سدّی در اهواز و خرید چند دستگاه تلفن برای دربار، صورت گرفت. در عکسی که در زیر مشاهده می کنید و مربوط به سومین سفرناصرالدین شاه به فرنگ است او پس از دیدار با خاندان سلطنتی انگلیس در مقابل خانه “هتفیلد” با مقامات انگلیسی عکس یادگاری می‌گیرد.

نقل است سفارت انگلیس در تهران با وجود بی میلی پادشاه انگلیس چند بار برای دعوت رسمی از ناصرالدین شاه اصرار کرد چرا که بیم آن می برد که نرفتن وی به انگلستان نفوذ این کشور را کم و شاه را به روس ها نزدیکتر کند. سرانجام پس از دعوت رسمی، سفر به انگلستان مهیا شد و شاه در سوم ذی‌القعده 1306 وارد این کشور شد و در در باغ “هتفیلد” در منطقه “هرت فوردشایر” به دیدار خاندان سلطنتی رفت.

خاندان سلطنتی در همین مکان میهمانی مجللی به افتخار وی ترتیب دادند که به گزارش روزنامه‌ “دیلی تلگراف” مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از حضور شخصیت‌ها و نمایش مد و زیبایی بود.

گفته می‌شود در همین میهمانی مجلل بود که “جرالد تالبوت” به دیدار شاه آمد و پیشنهاد گرفتن امتیاز انحصاری فروش و صدور دخانیات ایران را با ناصرالدین شاه مطرح کرد و شاه با دادن امتیاز موافقت کرد. در این عکس شاه ادوارد هفتم (نفر اول از چپ) و ملکه الکساندرا (نفر سمت راست ناصرالدین شاه) و تنی چند از اشراف زادگان در کنار ناصرالدین شاه قاجار دیده‌می‌شوند.

 

عکس ناب آخرین سفر ناصرالدین شاه در کنار ملکه الکساندر

 

ناصرالدین‌شاه میهمان دربار انگلیس


:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان

کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان (عکس)

کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان (عکس)
کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان رهگذر
 
استان لرستان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد است و هنوز تعدادی از این جاذبه‌ها پنهان است همچون غار کلماکره پنهان مانده‌اند. این غار که از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است در شرق یکی از آخرین کوه‌های شهرستان پلدختر واقع شده است. 
 
قسمت پیشانی این غار به اندازه 5.1 متر از قسمت دهانه آن پائین‌تر می‌باشد برای همین مسافران و گردشگران آن را ندیده‌اند. این غار در چند سال اخیر توسط یک چوپان کشف شده، که درآن اشیاء تاریخی از اوایل دوره هخامنشیان و اواخر دوره‌ مادها کشف شده.
 

کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان (عکس)

 
ما به مردم عزیز کشورمان پیشنهاد می‌کنیم اگر روحیه‌ی مکان‌های تاریخی را دارند دیدن این غار را از دست ندهند. 
 

 

 

کشف عتیقه جات ناب دوره هخامنشی توسط یک چوپان (عکس)



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


مروری بر بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا
بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

مروری بر بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا

 

از زمانی که تاریخ به خاطر می‌آورد انفجار چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی با فاجعه، مرگ و وحشت انسان همراه بوده است.گاهی انفجارها جهت تاریخ را تغییر داده‌اند و برخی انفجارها حیات موجودات را متحول کرده‌اند. در ادامه شمارش معکوسی خواهیم داشت بر ۱۰ مورد از بزرگترین انفجارهای تاریخ جهان؛ همراه زومیت باشید.

۱۰ – فاجعه در تگزاس

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

سال ۱۹۴۷ بر عرشه‌ی کشتی SS Grandcamp که در اسکله‌ی بندر تگزاس سیتی پهلو گرفته بود آتش سوزی رخ داد. این کشتی حامل محموله‌ی شیمیایی فوق‌العاده خطرناک نیترات آمونیم برای استفاده در کود و مواد منفجره بود. بر اثر انفجار این کشتی دو هواپیما در آسمان منفجر شدند و همچنین یک سری انفجار زنجیره‌ای رخ داد؛ با منفجر شدن کشتی باری دیگری که حامل ۱۰۰۰ تن نیترات آمونیم بود و پالایشگاهی که در آن نزدیکی بود حدود ۶۰۰ نفر کشته و ۳۵۰۰ نفر زخمی شدند. این انفجار بدترین حادثه‌ی صنعتی در تاریخ ایالات متحده به حساب می‌آید.

۹ – انفجار هالیفاکس

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

سال ۱۹۱۷ یک کشتی باری فرانسوی حامل مواد منفجره برای استفاده در جنگ جهانی اول با یک کشتی بلژیکی در بندر هالیفاکس کانادا برخورد می‌کند و در نتیجه بزرگترین انفجار به دست انسان تا آن زمان رخ می‌دهد. نیروی حاصل از این انفجار برابر با سه هزار تن TNT ستونی از موج ۶۱۰۰ متری را بر روی شهر هالیفاکس می‌ریزد و باعث ایجاد سونامی ۱۸ متری می‌شود که تا شعاع دو کیلومتری اطراف محل انفجار را کاملاً ویران می‌کند. بر اثر این فاجعه تقریباً ۲۰۰۰ نفر کشته و ۹۰۰۰ نفر مجروح شدند. این انفجار همچنان بزرگترین انفجار تصادفی انسان در طول تاریخ است.

۸ – چرنوبیل

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

سال ۱۹۸۶ بر اثر اشتباه متصدیان راکتور هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین که آن زمان قسمتی از اتحاد جماهیر شوروی بود منفجر می‌شود. در اثر این حادثه سرپوش دو هزار تنی راکتور منفجر شده و آلودگی رادیو اکتیوی ۴۰۰ بار قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما در آسمان منتشر می‌شود. در اولین روز بیشتر از ۱۳۰ نفر بر اثر آتش سوزی و آلودگی از بین می‌روند. ابتدا محیط اطراف پالایشگاه به رادیواکتیو آلوده می‌شود اما به تدریج ابرهای آلوده پراکنده شده و بخش وسیعی از اروپا را با باران رادیواکتیو آلوده می‌کنند. در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی پخش هرگونه اخباری درباره‌ی این انفجار را ممنوع کرده بود، این انفجار مشخص کرد مقدار تشعشعی که انسان می‌تواند تحمل کند یک پنجم مقداری است که شوروی به دنیا گفته بود، مواد رادیواکتیوی که بر اثر این انفجار آزاد می‌شوند برای ساخت ۱۰۰ بمب اتمی کافی بودند و حتی باعث تغییرات رادیواکتیو در نیمکره‌ی جنوبی شدند. با‌گذشت سال‌ها از حادثه‌ی چرنوبیل هنوز هم ناهنجاری‌ها و جهش‌های ژنتیکی در انسان و حیوانات آن منطقه به چشم می‌خورد.

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

هنوز هم ورود تا محدوده‌ی ۳۰ کیلومتری اطراف نیروگاه چرنوبیل خطرناک و ممنوع است. بر اثر این فاجعه ۲۰ هزار نفر کشته و حدود ۲۰۰ هزار نفر دچار معلولیت شده‌اند، ۶۰۰ هزار نفر در معرض تابش با دُز بالا قرار می‌گیرند، همچنین بسیاری از ناهنجاری‌ها و تعداد زیادی سرطان تیروئید در اوکراین و کشورهای همسایه پس از این حادثه به وجود آمده است.

۷ – انفجار ترینیتی

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

اولین آزمایش بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ و در سایت ترینیتی در نزدیکی الماگوردو نیومکزیکو اتفاق می‌افتد. بر اثر این انفجار نیرویی تقریباً برابر با ۲۰ هزار تن TNT آزاد می‌شود، رابرت اوپنهایمر دانشمند درگیر در این پروژه بعدها می‌گوید هنگام تماشای این انفجار به خطی از کتاب مقدس هندوها بهگودگیتا فکر می‌کرده که می‌گوید: من مرگ خواهم شد، نابود کننده‌ی دنیاها! بعدها بمب اتمی باعث پایان یافتن جنگ جهانی دوم می‌شود و برای دهه‌ها طلیعه‌ای از ترس، مرگ و نابودی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. به تازگی دانشمندان متوجه شده‌اند ممکن است شهروندان نیومکزیکو در معرض تشعشعی هزار بار بیشتر از حد مجاز قرار گرفته باشند.

۶ – انفجار تونگوسکا

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

سال ۱۹۰۸ انفجاری مرموز در مسیر رود تونگای در سیبری روی می‌دهد که به موجب آن محدوده‌ای به مساحت دو هزار کیلومتر مربع از جنگل کاملاً صاف می‌شود، و مساحتی به اندازه‌ی شهر توکیو از ۸۰ میلیون درخت ریشه‌کن می‌شود. دانشمندان فکر می‌کنند این اتفاق به علت برخورد یک شهاب سنگ رخ داده است، شهاب سنگی که احتمالاً ۲۰ متر قطر و ۱۸۵ هزار تن وزن داشته است. این اندازه بیشتر از هفت برابر کشتی تایتانیک است و انرژی برخورد آن چهار مگا تن TNT یعنی ۲۵۰ بار قوی‌تر از انفجار هیروشیما بوده است. همچنین تئوری‌هایی در باره‌ی احتمال دست داشتن بیگانه‌ها، ایجاد بمب هیدروژنی طبیعی، اشعه‌ی مرگ نیکولای تسلا یا برخورد سیاه‌چاله‌ای یا ضد ماده‌ای نیز در این مورد مطرح شده است.

۵ – آتشفشان تامبورا

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

سال ۱۸۱۵ آتشقشان تامبورا در اندونزی با نیرویی تقریباً برابر با هزار مگاتن از TNT منفجر شد که بزرگترین فوران آتشفشانی ثبت شده در تاریخ به حساب می‌آید. این انفجار باعث پرتاب حدود ۱۴۰ میلیارد تن از ماگمای مذاب به اطراف می‌شود. با این فوران بیشتر از ۷۱ هزار نفر از مردم اطراف کوه از بین می‌روند اما این پایان ماجرا نبود. خاکستر فوران باعث ایجاد تغییرات پیچیده‌ی آب و هوایی در زمین می‌شود طوری که در سال بعد دنیا تابستانی به خود نمی‌بیند. تابستان سال ۱۸۱۶ در آلبانی و نیویورک برف می‌بارد و رودخانه‌ها یخ می‌بندند، همچنین صدها هزار نفر بر اثر قحطی و گرسنگی در سراسر جهان جان می‌بازند.

۴ – برخورد منجر به انقراض K-T

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

تقریباً ۶۵ میلیون سال پیش در تحولی ناگهانی پس از میلیون‌ها سال عصر دایناسورها به پایان می‌رسد. اگرچه احتمالاً تا قبل از انقراض کرتاسه جهان در معرض تغییرات سهمگین آب و هوایی قرار داشته است اما دانشمندان قویاً معتقدند که برخورد یک شهاب سنگ باعث انقراض کرتاسه‌ی سوم یا K-T شده است و بیشتر از نیمی از جانداران زمین را از بین برده است. این ستاره‌ی دنباله‌دار یا سیارک قطری حدود ۱۰ کیلومتر داشته است و با نیرویی برابر ۱۰ هزار گیگاتن TNT به زمین برخورد کرده است که بیشتر از هزار برابر قدرت کل زرادخانه‌های هسته‌ای جهان است. پس از این برخورد جهان با گرد و غبار پوشانده شده و توفان آتش و سونامی تا ارتفاع چند صد کیلومتری هر جنبده‌ای را تبدیل به خاکستر کرده است. دهانه‌ای به گستردگی ۱۸۰ کیلومتر در ساحل یوکاتان مکزیک ممکن است محل این انفجار بوده باشد.

۳ – برخورد دنباله‌دار شومیکر-لِوی ۹

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

از این به بعد شمارش معکوس انفجارها به قدرتی می‌رسد که اگر روی زمین اتفاق افتاده بود، امروز اینجا نبودیم. قبلاً از مشتری به عنوان سپر دفاعی زمین نام برده بودیم. سال ۱۹۹۴ ستاره‌ی دنباله‌دار شومیکر در دام جاذبه‌ی قدرتمند مشتری می‌افتد. این جاذبه باعث تکه شدن شهاب سنگ به ابعاد حدود ۳ کیلومتری می‌شود و با سرعت حدود ۶۰ کیلومتر بر ثانیه ۲۱ تکه از این شهاب غول پیکر بر سطح مشتری سقوط می‌کنند. بزرگترین این برخوردها انفجاری را ایجاد می‌کند که آتش آن حفره‌ای سه هزار کیلومتری روی ابرهای مشتری ایجاد کرده و پس از آن نقطه‌ی سیاهی در حدود ۱۲ هزار کیلومتر یعنی در حدود ابعاد زمین روی این سیاره به وجود آورد. تخمین زده می‌شود قدرت این انفجار باید بیشتر از ۶ هزار گیگاتن از TNT بوده باشد.

۲ – انفجار ابرنواختر

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

ابرنواخترها انفجارهای ستاره‌ای هستند که می‌توانند کهکشانی را با تابش و نیروی خود نورافکنی کنند. درخشان‌ترین ابرنواختر ثبت شده در تاریخ در بهار سال ۱۰۰۶ میلادی و در صورت فلکی لوپوس (گرگ) اتفاق افتاده است. آنچنان که در کتاب‌ها تاریخی ذکر شده به نظر می‌رسد در فاصله‌ای حدود ۷۱۰۰ سال نوری از ما که فاصله‌ای نزدیک به حساب می‌آید ابرنواختری به وجود آمده که شب را روشن کرده و نور آن حتی در روز نیز قابل مشاهده بوده است. مردم آن زمان شب‌ها در زیر نور این ستاره مطالعه کرده‌اند و در روزها ماهی آتشین در آسمان داشته‌اند.

۱ – دورترین و بزرگترین

بزرگترین انفجارهای تاریخ دنیا (عکس)

 

انفجار اشعه گاما قوی‌ترین انفجار شناخته شده در جهان است. بزرگترین نشانه از انفجار امواج گاما تاکنون از فاصله‌ای در حدود ۱۳ میلیارد سال نوری و از ستاره‌ای به نام GRB 090423 به ما رسیده است. انرژی حاصل از این انفجار گاما در هر ثانیه بیشتر از کل انرژی ستاره‌ای مثل خورشید است که در طول ۱۰ میلیارد سال از عمر خود منتشر می‌کند و هر سیاره‌ای را که بر سر راهش قرار گیرد از بین خواهد برد. این انفجار به احتمال زیاد از ستاره‌ای در حال مرگ به اندازه‌ی ۳۰ تا ۱۰۰ برابر خورشید سرچشمه گرفته است.

اما انفجار بزرگ

شاید منتظر شنیدن نام مهبانگ به عنوان بزرگترین انفجار جهان بودید اما نظریه پردازان مهبانگ را یک انفجار نمی‌دانند. تصور نادرست آن است که جهان از یک نقطه از فضا با انفجاری آغاز شده است اما در‌ واقع با به وقوع پیوستن مهبانگ بافت فضا-زمان همراه با کیهان منبسط شده است. در این حالت جهان خود به خود گسترده شده نه اینکه انرژی قسمتی از جهان را دستخوش تغییر کند



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول

حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول

حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول (عکس)

حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول

 

حمام رومی بنایی که سمبل استقلال آتاتورک و مردم ترک در مبازرات استقلال طلبانه است، در قسمت شمالی میدان اولتوس و در خیابان چانکری قرار گرفته است. اینها حمام هایی تاریخی هستند که قدمت آنها به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می رسد.

 

از حمام  رومی امروزه به عنوان موزه استفاده مي شود

 

اطاق سرد ،اطاق خنک و یک اطاق گرم که در زمان امپرطور Caracalla.به افتخار آسلپیوس ،خدای طب ساخته شد. امروزه شما می توانید سیستم گرمایش قدیمی و اطاق مخصوص پوشیدن لباس ها را ببینید.

 

حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول (عکس)

 

حمام رومی یکی از بناهای تاریخی استانبول است

 

حمام تاریخی دیدنی رومی در استامبول (عکس)

 

حمام رومی قدمت آن به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می رسد

 

اين حمام كه امروزه از آن به عنوان موزه استفاده مي شود مجموعه اي از بهترين آثار باستان شناسي گرد هم آورده شده است. در شرق منطقه سيده دش Side و در ميان جنگل هاي درختان كاج اقامتگاه سورگون كه شامل تيتريين گل – Titiyoneol به معناي گل لرزان با (پرچم آبي و داراي ساحل آرام) و (كيزيل آگاچ) بوده قرار گرفته است كه به دليل دارا بودن سواحل ماسه اي و درياي آرام و آبي خود بسيار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اين مناطق داراي فضاي آرامش بخشي است. علاوه برآن كليه امكانات تفريحي و آسايشي نيز در اين منطقه وجود دارد.



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


اثار تاریخی در شیراز

اثار تاریخی در شیراز

آثار تاریخی در شیراز

مساجد تاریخی شیراز 
شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران همواره میزبان زائران سراسر کشور بوده است و مساجد تاریخی شیراز نیز جاذبه های بی نظیر شیراز را تشکیل می دهند.

 

مهمترين زيارتگاه شهر شيراز بقعه حضرت احمد ابن موسی “شاهچراغ”(ع) است كه نزديك مسجد نو قرار دارد.

 

سيد مير احمد بين سالهاي 210 تا 193 هجري قمري در زمان خلافت مامون، براي ديدار برادرش حضرت امام رضا ( ع) از راه فارس و شيراز عازم خراسان بودند كه در شيراز شهيد شدند.

 

 

مهمترين زيارتگاه شهر شيراز بقعه حضرت احمد ابن موسی “شاهچراغ”(ع) است

 

آستانه سید علاء الدین حسین(ع)
آستان سید علاءالدین حسین(ع) برادر شاهچراغ(ع) در میدان آستانه شیراز جاي دارد.

 

بنای نخستين اين آرامگاه در زمان قتلغ‌خان والی فارس ساخته شد ولی بنای اساسی آن در دوران صفویه فردی به نام میرزا علی که اهل مدینه منوره بوده ساخت.

 

 

اثار تاریخی شیراز-مسجد های تاریخی شیراز- آستان سید علاءالدین حسین(ع) برادر شاهچراغ(ع)

 

علی بن حمزه(ع)
در کنار پل دروازه اصفهان، آرامگاه یکی از امامزادگان به نام علی بن حمزه بن موسی‌الکاظم(ع) قرار دارد.

 

 

علی بن حمزه (ع) از اثار تاریخی شیراز و جز مساجد شیراز می باشد

 

ضریح مطهر، در زیر گنبد اصلی قرار گرفته و تزئینات کاشی‌کاری، آیینه‌کاری و شیشه‌های رنگی بر عظمت و شکوه این بنا افزوده است.

 

مسجد نو (مسجد شهدا)
مسجد نو در غرب میدان احمدی و روبروی آرامگاه شاهچراغ(ع) قرار دارد. این مسجد پس از مسجد جامع عتیق، کهن‌ترین مسجد شیراز و از اثار تاریخی شیراز به شمار می رود.

 

مسجد نو در زمان اتابک سعدبن زنگی، حاکم وقت فارس در بين سال‌هاي 598 تا 615 هجري قمري ساخته شده و در گذشته «مسجد اتابک» ناميده مي‌شده است.

 

مسجد وکیل
این مسجد در شرق عمارت کلاه‌فرنگی و بین حمام و بازار وکیل جاي گرفته و از شاهکارهای دوره زندیه به شمار می‌آید. مسجد وکیل به دستور کریم‌خان زند و در سال 1187هجري قمري ساخته شد.

 

 

نمایی از مسجد وکیل ار اثار تاریخی شیراز و جز مساجد شیراز از قدیم تا کنون

 

بنای مسجد با مساحتی در حدود 11 هزار متر مربع دربرگيرنده سردر مجلل، صحن، ایوان‌های شمالی و جنوبی، شبستان‌هاي جنوبی و شرقی، رواق‌های شرقی و غربی و حیاط کوچک کناری است. شبستان مسجد وکیل با کاشی‌کاری‌های زیبا، ستونهای حجاری شده و منبر چهارده پله یکپارچه مرمرین آن از شاهکارهای دوران زندیه به شمار می‌رود. این منبر به نشانه چهارده معصوم، 14پله دارد و سنگ آن از مراغه به شیراز آورده شده است.

 

مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک يكي از زیباترین مسجدهاي تاریخی دوران قاجار شیراز و از مسجدهای تاریخی شیراز است که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی‌خان زند قرار گرفته است.

 

این مسجد در فاصله سال‌های 1293 تا 1305 هجري قمري به دستور حسن علی نصیرالملک و به معماری میرزا محمد حسن معمار و کاشی‌پزی استاد محمدرضا از بزرگان دوران قاجار ساخته شده است. اين مسجد دارای صحني وسیع، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان شرقی و غربی و سردر ورودی زیبايي است.

 

اين مكان داراي مساحتي برابر با 2980 متر مربع و زیر بنای 2216 متر مربع است.

 

شبستان غربی مسجد، دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و 12 ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ در دو ردیف شش‌تایی به نیت دوازده امام است. سقف شبستان نیز با نقش‌های گل و بوته، خطوط اسلیمی و آیات قرآنی به خط ثلث عالی تزیین شده است.

 

مسجد جامع عتیق
مسجد جامع عتیق، کهن‌ترین مسجد شیراز است که به آن مسجد جمعه، مسجد آدینه و مسجد جامع نیز می‌گویند.این مسجد در شرق حرم شاهچراغ(ع) قرار دارد. مسجد جامع عتیق در دوره 200 ساله سلطنت عمرو لیث صفاری در سال 281 هجري قمري ساخته شده است.

 

این مسجد دارای شش در ورودی و خروجی است. در ورودی ضلع شمالی به دروازه امام معروف است و کتیبه بالای آن در دوران صفوی در سال 1031 هجري قمري به خط علی جوهری نگاشته شده است.از اثار تاریخی شیراز می توان مسجد جامع عتیق را نام برد.

 

 

مسجد جامع عتیق از کهن ترین مساجد شیراز و مساجد تاریخی ایران به شمار می رود

 

در وسط صحن، بنایی مکعب شکل همانند خانه کعبه از گچ و سنگ ساخته شده که نزدیک به یک متر از سطح زمین بلندتر است وگرداگرد آن را ایوانی به عرض دو متر فراگرفته است.

 

این بنا که در سال 752 هجري قمري به دستور شاه شیخ ابو اسحاق اینجو حاکم فارس ساخته شده، دارالمصحف، بیت‌المصحف و خدای‌خانه خوانده می‌شود و این بدين رو است که این مکان علاوه بر نگاهداری قرآن‌های تاریخی به خط امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام صادق(ع) و چند تن از ياران پیامبر و پيروان او محل تلاوت قرآن نیز بوده است. هم اینک برخی از این قرآن‌ها در موزه پارس نگاهداری می شوند.

 

مسجد مشیرالملک
این مسجد از اثار تاریخی شیراز و بناهای دوران قاجار است که در محله قدیمی «سنگ سیاه»شيراز، در خیابان قاآنی قرار گرفته است. ساخت این مسجد به دستور حاج میرزا ابوالحسن‌خان مشیرالملک والی فارس در سال 1264 هجري قمري آغاز و در سال 1274 هجري قمري پس از 10 سال به پايان رسید.

 

مسجد مشیر الملک – اثار تاریخی شیراز- مسجد های تاریخی شیراز

 

این مسجد از ديد استحکام و معماری مانند مسجد وکیل است. ساختمان مسجد دارای چند شبستان و چند حجره دو طبقه است. در ناحیه غربی مسجد، طاق نمایی بلند وجود دارد و در پشت آن، شبستان اصلی مسجد قرار دارد



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


خم نعل اسب، آریزونا

خم نعل اسب، آریزونا

خم نعل اسب (به انگلیسی: Horseshoe Bend) نام خمیدگی‌ای از رودخانهٔ کلرادو است که به نعل اسب شباهت دارد و در نزدیکی شهر پیج، آریزونا، ایالات متحده قرار دارد. مردم منطقه از این خمیدگی اغلب با نام «کینگ بند» یاد می‌کنند. با ورود به این مکان وهم آلود با خمیدگی نعل اسبی در رودخانه کولورادو و رنگ‌های غنی، احساس می‌کنیم به سرزمین بیگانگان قدم گذاشته ایم!

 

 خم نعل اسب



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


دره های بیابانی

دره های بیابانی؛ خشک ترین نقطه جهان

حدود ۲ میلیون سال است که در دره های بیابانی (dry valleys) واقع در آنتارتیکا بارندگی صورت نگرفته است و فاقد یخ، آب یا برف هستند. می گویند دره های خشک آنتارتیکا با زمین های خشک و بی آب و علف پوشیده از شن، شبیه ترین قسمت زمین به کره مریخ است. این سرزمین جایی است در میان Victoria land ، McMudo، Sound . از آن دست زمین هایی که هرگز رنگ برف به خود نمی بینند . اما دلیل شباهت این منطقه به مریخ بیابانی بودن آن نیست که در زمین بیابان بی آب و علف کم نیست، بلکه چیزهایی در این منطقه مشاهده

می شود که در زمین دیده نشده است؛ یخ در بیابان . در این منطقه دره هایی هست، پوشیده از یخ و البته در زیر یخ ها، در آب هایی شور،جاندارانی هم زندگی می کنند، چیز هایی که هرگز در هیچ منطقه بیابانی دیگری دیده نشده است . تحقیقات روی این موجودات و دلایل پیدایش این سرزمین همچنان ادامه دارد.

 

دره های بیابانی (dry valleys)



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


قله چیمبورازو در اکوادور؛

قله چیمبورازو در اکوادور؛ مرتفع ترین نقطه از مرکز زمین

همه می دانند که قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر مرتفع ترین قله و بلندترین نقطه جهان از سطح دریاست اما آنچه خیلی ها نمی دانند این است که قله چیمبورازو با ارتفاع ۶۳۲۰ متر بلندترین نقطه جهان از مرکز زمین است. قله چیمبورازو در نزدیکی خط استوا حدود ۲ کیلومتر نسبت به قله اورست، از مرکز زمین دورتر است.

 

قله چیمبورازو در اکوادور



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


قله اورست

قله اورست

قله اورست به طور رسمی، با ارتفاعی بالغ بر ۸۸۴۸ متراز سطح دریا،  بلندترین قله ی جهان محسوب می گردد. صعود به قله اورست زیاد مشکل نیست، ولی این بدان معنی نیست که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. برای صعود به اورست، علاوه بر ابزار و وسایل مورد نیاز، کمکهای تخصصی که ارزان هم نیستند، ضروری می باشد. تا به حال ۲۱۰ نفر از افرادی که قصد صعود به اورست را داشته اند، جان خود را در این راه از دست داده اند. اکثر آنها در منطقه ی موسوم به “منطقه ی مرگ” که شرایط آن به شدت بحرانی است(میزان اکسیژن برای حیات انسان کافی نیست) جان باخته اند.

 

قله اورست



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


کویر لوت؛ گرمترین نقطه ی زمین

کویر لوت؛ گرمترین نقطه ی زمین

در مورد گرمترین نقطه جهان بحث های بسیاری وجود دارد. برخی صحرای العزیزیه لیبی که بالاترین دمای ثبت شده در آن ۵۸ درجه سانتیگراد است و برخی دره مرگ (Death valley) در کالیفرنیا با ۵۶ درجه سانتیگراد را گرمترین نقطه جهان می دانند. اما ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای ۷۱ درجه سناتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.

 

کویر لوت



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


معابد انگکور وات

معابد انگکور وات

انگکور وات نام مجموعه ای از معابد است که در اوایل سده دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در انگکور در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او قرار گیرد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکور وات که تا به امروز به خوبی حفظ شده است هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می شود.

این معبد بزرگترین بنای مذهبی در جهان است و معماری اصیل خمری را می توان در آن مشاهده نمود. انگکور وات که اصلی ترین جاذبه گردشگری کامبوج است، نشان ملی آن کشور نیز به شمار می آید و طرح آن بر روی پرچم کامبوج نیز نقش بسته است. “انگکور وات” ترکیبی امروزی به معنای “پرستشگاه شهر” است. “انگکور” شکل بومی کلمه نوکور است که از واژه سانسکریت ناگارا به معنای پایتخت یا شهر گرفته شده و “وات” نیز واژه خمری برای معبد است. پیشتر این معبد به نام Preah Pisnulok شناخته می شد که لقب پس از مرگ بنیان گذارش شاه سوریاوارمان دوم بود.

 

معابد انگکور وات



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


قلعه سیجیریا، سریلانکا

قلعه سیجیریا، سریلانکا

سیجیریا در ناحیه ماتیل سریلانکا یک صخره بسیار بزرگ نظامی و در واقع یک قلعه قدیمی است که در میان جنگلهای پهناور پنهان شده است. این محل به جهت نقاشیهای باستانی مورد توجه توریستها است.

 

سیجیریا



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


روستای Setenil de las Bodegas ، اسپانیا

روستای Setenil de las Bodegas ، اسپانیا

این روستا در استان Andalucía ، در داخل سنگ ها ساخته شده است. وقتی وارد خانه هایشان می شوید صخره ها را می بینند، وقتی در شهر قدم میزنید از روی صخرها عبور می کنید. در گذشته به دلیل آب و هوای مطلوبش این شهر به انبار مفیدی جهت نگهداری از انواع مواد غذایی مبدل شده بود.

 

روستای Setenil de las Bodegas



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


خانه های Matmâta ، تونس

خانه های Matmâta ، تونس

ساکنان Matmâta گودال هایی در زمین ایجاد کرده و سپس اقدام به حفر تونل بر روی دیواره های آن کرده اند. این خانه های باستانی یکی از عجیب ترین اماکن موجود در جهان است. تا کنون هیچ کس دقیقا متوجه نشده است که آنها چرا این راه را برای ساختن خانه انتخاب کرده اند. اما گروهی می گویند که بربرها برای در پناه قرار گرفتن از دست مصریان آن ها را ساخته اند.

 

خانه های Matmâta



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


شهر Cappadocia ، ترکیه

شهر Cappadocia ، ترکیه

خانه برای ۲۵۰۰ نفر ! این شهر کوچک و شگفت انگیز که در قرن ششم ساخته است در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مکان های عجیب در واقع رسوبات ماسه و سنگ است که توسط ساکنان به خانه تبدیل شده است.

 

شهر Cappadocia



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


روستای کندوان، ایران

روستای کندوان، ایران

کندوان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند می باشد که در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود منازل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای است. روستاییان کندوان داخل این توده ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده اند.

مکان روستای کندوان

معماری صخره ای، حاکی از صحنه های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است. در معماری معمولی، به وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، هیئت اصلی بنا را به وجود می آورند، در صورتی که در معماری صخره‏ای فضای مورد نظر در درون توده سنگ هویدا می گردد و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می کند.

در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه های سهند؛ منظره ه‏ایی در یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران ایجاد شده که بیشتر به نظر خواب و خیال می آید. ده ها کران چندتایی، جفتی، تکی، مخروطی شکل و دوک مانند؛ یکی از بهترین مناظر طبیعی ایران را مجسم ساخته است. از دهانه‏ های آتشفشان سهند و دیگر کوه های آتشفشانی اطراف، طی هزاران سال، مواد مذاب بیرون می‏جهیده است. این گدازه ها در طی قرون متمادی روی هم انباشته و به تدریج بر روی آنها پوسته‏ ای از سنگ ایجاد گردیده است. توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی به وسیله باد و بوران طی هزاران سال متمادی تغییر شکل داده و به فرم کران در آمده است. به تدریج قسمت های کمتر سخت کران ها ریخته و قسمت های سخت‏تر باقی مانده و وضعیت کنونی را که بیشتر به معجزه طبیعی شباهت دارد ایجاد نموده است. باد و باران مفرط به خصوص در کران های ناحیه ورودی روستا بیشتر موثر بوده و صدمه زیادی به آنها وارد آورده، در صورتی که در شرق و انتهای روستا به خاطر وجود تپه های مرتفع کران ها بلندتر و سالم‏تر باقی مانده است.

روستای کندوان

آنچنان که آنوبانینی مشاهده کرد؛ روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیا می باشد که کران مسجد یکی از بزرگترین کران های روستا را تشکیل داده است. به دلیل شکل مخروطی خاص، اغلب کران های دارای طبقات مختلف، از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند. کران ها عموما دارای دو طبقه بوده و در بعضی موارد سه و حتی چهار طبقه نیز در آنها ایجاد کرده اند.

ارتباط طبقات بالایی کرانها با خارج، از طریق پلکان های بسیار زیبایی از بدنه خود کران تامین گشته است. طبقه هم کف، اکثرا اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم و چهارم به عنوان سکونت گاه استفاده می شود. در بعضی موارد از طبقه چهارم به عنوان انبار نیز استفاده کرده اند. آبریزها اکثرا در کنار معابر و در خارج از کران ها و محیط مسکونی قرار داشته و هر چند خانواده به طور مشترک دارای یک آبریز هستند. آبریزها اکثرا دارای چند محل نشیمن و انباره می‏ باشد که بستگی به شیب زمین دارد. به خاطر قطر و ضخامت زیاد کران ها، ایجاد نورگیر در طبقات پایین کار بسیار مشکلی است، بدین مناسبت نورگیرها اغلب در طبقات بالا واقع شده اند. جنس پنجره ها از چوب بوده اغلب به شکل شطرنجی و در آنها قطعات کوچک شیشه تعبیه شده است.

اما این روستای کوچک هتلی نیز دارد که آن هم از در صخره ساخته شده و دیدن آن خالی از لطف نیست.

هتل روستای کندوان

کندوان یکی از ۳ روستای صخره‌ای جهان است که موجب جذابیت بی نظیر آن شده است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می آید. چرا که دیگر در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمی کند.

 

 

صومعه Roussanou، یونان

“Metéora” که به معنی “سنگ معلق در هوا” سنگی بزرگ است که در مقابل فرسایش تا کنون پایدار بوده است و این صومعه بر بلندای آن قرار دارد . این مکان در کشور یونان است.

 

صومعه Roussanou

صومعه Roussanou



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


صومعه XUANKONG SI ، چین

صومعه XUANKONG SI ، چین

یک صومعه که در قرن پنجم و با استفاده از تکنیک های باستانی در کناره کوه ساخته شده و تا به امروز به همان شکل باقی مانده است. این صومعه در یکی از پنچ کوه مقدس در چین واقع شده است.

 



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


شهر Al Hajarah ، یمن

شهر Al Hajarah ، یمن

این شهر کوچک در کوه هراز در حدود یک هزار سال پیش ساخته شده است. مناظر اطراف و چشم اندازهای آن با ساختمان های قدیمی بسیار شگفت انگیز است اما خطر بزرگی وجود دارد و آن نزدیکی سازه ها به لبه های پرتگاه است!

 



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


دیوار چین

دیوار چین

این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در “فهرست میراث جهانی” ثبت شد. این ادعا که این دیوار تنها پدیده انسانی است که از فضا قابل رویت می باشد، بارها تکذیب شده است ولی هنوز در باور عوام جا دارد. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد. حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت های شمالی، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد. در دوره حکمرانی سلسله های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو، میان دوک ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد، امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه ها درآمد. او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.

 

مکان دیوار چین



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید یا پارسه که در شهرستان مرودشت در شمال استان فارس واقع است، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت مجلل و تشریفاتی امپراتوری ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است. در این شهر باستانی، مجموعه کاخ‌هایی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده ‌است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها مخصوصاً نوروز بوده ‌است. تخت جمشید با نام‌های پارسه، هزارستون، چهل منار و پرسپولیس نیز معروف است. بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به بزرگی آن افزودند. بسیاری از اطلاعات موجود که در مورد تاریخ هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌های آن حکاکی شده ‌است. باور تاریخ دانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالاً بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود نمود. با این‌حال ویرانه‌های این مکان هنوز هم در شهرستان مرودشت در استان فارس برپا است و باستان شناسان از ویرانه‌های آن نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تأیید می‌کنند. این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

 

مکان تخت جمشید

مکان مکان



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


اهرام مصر

اهرام مصر

مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان محسوب می‌شود. قدمت اهرام جیزه به سلسله چهارم مصر می‌رسد که نام‌های آنها عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. که خوفو بزرگترین شان و یکی از عجایب هفت گانه است. این هرم برای فرعون خوفو ساخته شده است.طول این هرم ۱۴۰ متر است و ساخت آن ۲۰ سال طول کشید.

 مساحت جیزه در حدود ۸ کیلومتر است. سه هرم اصلی مجموعه عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. علاوه بر آن چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شده‌است. برخی از پژوهشگران، تاریخ ساخت اهرام را به بیش از ۱۲ هزار سال پیش نسبت می‌دهند که هنوز منبع موثقی در این مورد یافت نشده‌است.

 

مکان اهرام مصر

 

مکان اهرام مصر



:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...


10تا از بهترین شهر های جهان

0 تا از بهترین شهرهای جهان برای زندگی

 

10شهر برتر دنیا برای زندگی از دید مجله فوربس و سازمان پژوهشی فاکت – که در مورد شهرهای دنیا برای دانشگاهها و سازمانهای دولتی و خصوصی گزارش تهیه می کند – در حالی اعلام شده است که در معیارهای این دو موسسه برای انتخاب برترین شهرهای دنیا، طول عمر جمعیت شهری، وضعیت خوب اقتصادی و تعداد افراد در حال اشتغال، میزان دسترسی ساکنین به آب شرب سالم، ساختمان های استاندارد برای زندگی، وضعیت برق رسانی در شهر، میزان اماکن عمومی مانند پارک، کتابخانه، اماکن ورزشی و توجه به کیفیت آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

در لیست زیر برترین شهرهای دنیا به ترتیب آورده شده است:

 

 

1- ونکوور – کانادا
بهترین شهر دنیا برای زندگی در دنیا، بزرگترین منطقه شهری در غرب کانادا و سومین شهر بزرگ این کشوراست. این شهر، دارای یکی از بزرگترین تنوع های زبانی و قومیتی در کاناداست. با وجود اینکه 52 درصد ساکنین شهر، دارای زبان مادری غیر از انگلیسی هستند، دارای یکی از بهترین شرایط توسعه پایدار در دنیا و در میان شهرهای انگلیسی زبان است.
شرایط مناسب زندگی و پیشرفته بودن اماکن عمومی مانند کلوب های ورزشی و ورزشگاه ها، این شهر را به عنوان محل برگزاری المپیک زمستانی 2010 میلادی انتخاب کرد.

 

 

2- وین – اتریش
دومین شهر در لیست مذکور، پایتخت اتریش و یکی از نه ایالت این کشور است. امنیت پایدار این شهر و وضعیت مناسب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ، باعث قرار گرفتن بسیاری از سازمانهای مهم بین المللی مانند سازمان ملل، اوپک و آژانس بین المللی انرژی هسته ای شده است.
این شهر بارها به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی انتخاب شده است و امسال با اختلاف بسیار کمی با ونکووردر رده دوم قرار گرفته است.

 

 

3- ملبورن – استرالیا
سومین شهر خوب دنیا برای زندگی، دومین شهر پر جمعیت استرالیا است. ملبورن به عنوان شهر بازرگانی، هنر، آموزش، تفریح و توریسم استرالیا شناخته می شود.
این شهر به علت قرار گرفتن بسیاری از مراکز مهم فرهنگی دنیا در آن به عنوان پایتخت فرهنگی استرالیا شناخته شده است.

 

 

4- تورنتو – کانادا
بزرگترین شهر کانادا و مرکز استان اونتاریو، در لیست بهترین شهرهای دنیا، مقام چهارم را بدست آورده است. این شهر با وجود جمعیت زیاد ساکنین (اولین در کانادا و پنجمین در آمریکای شمالی)، دارای فضای بسیار مناسب شهری و معماری مدرن است. همچنین یکی از فعالترین شهرهای دنیا از لحاظ فعالیت های اقتصادی است و یکی از مراکز اصلی ارتباطات ماهوارهای و مخابراتی، رسانه، هنر، فیلم سازی، توریسم و صنایع هوا- فضا در دنیاست.

 

 

5- کالگری – کانادا
چهارمین شهر پرجمعیت کانادا و مرکز انرژی این کشور محسوب می شود. بسیاری از کمپانی های نفت و گازی دنیا در این شهر مشغول به فعالیت هستند و یکی از بهترین آمار شاغلان در دنیا را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل، مقصد بسیاری از مهاجرین به کاناداست.
این شهر به عنوان یکی از مراکز ورزش های زمستانی دنیا و یکی از بهترین مکانهای دنیا برای اکوتوریسم شناخته شده است. آینده رو به رشد و ظرفیت های بالای اقتصادی یکی دیگر از چشم اندازهای زندگی در این شهر است.

 

 

6- هلسینکی – فنلاند
پایتخت و مرکز فنلاند امسال مکان ششم بهترین شهرهای دنیا را به خود اختصاص داده است. این شهر شمالی ترین منطقه کره زمین است که دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر است. هلسینکی یکی از مراکز مورد توجه اقتصادی، هنری و فرهنگی در دنیاست.

 

 

7- سیدنی – استرالیا
بزرگترین شهر استرالیا، به عنوان چند فرهنگ‌ترین شهر دنیا را نیز به خود اختصاص داده است و مقصد اصلی مهاجرین به این کشور است. یکی از زیباترین شهرهای جهان از منظر معماری شهری و یکی از بزرگترین مراکز هنری دنیاست.

 

 

8- پرث – استرالیا
نهمین شهر برتر دنیا برای زندگی نیز از استرالیا است. بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر غرب استرالیا، سالها به عنوان یکی از بهترین مناطق دنیا برای کسب و کار شناخته می شود. این شهر یکی از بهترین فرصت های سرمایه گزاری و راه اندازی شغل های جدید و امنیت بسیار پایدار آن شناخته شده است

 

 

9- آدلاید – استرالیا
نهمین شهر برتر جهان برای گذران زندگی نیز در استرالیا است و با این حساب، سه شهر استرالیایی، در لیست ده شهر دنیا قرار دارند. بسیاری از فستیوال های هنری و ورزشی دنیا در این شهر برگزار می شود و میوه های و مواد غذایی مشهور و باکیفیت آن به سراسر دنیا صادر می شود و باعث بوجودآمده شرایط مناسب شغلی و جدید در این هر شده است.

 

 

10- آوکلاند – نیوزلند
پرجمعیت شهر نیوزلند نیز جزو دهمین شهر برتر دنیا قرار گرفته است. یکی از بهترین و سالم ترین مناطق آب و هوایی جهان را دارد و یکی از مناطق بسیار مطلوب برای زندگی سالم است.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


جالب ترین شهر ایران

شهر زیرزمینی اویی در زیر بافت شهر نوش آباد در ۸ کیلومتری شمال کاشان در استان اصفهانه.
این شهر که تو ۳ طبقه در زیر زمین با عمق ۴ تا ۱۸ متره با دست کنده شده و به صورت تو در تو‌است و فضاهای متعددی از جمله اطاق، راهرو و چاهها و کانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار داره .
جالب اینه که با توجه به تو در تو بودن فضاها هیچ گونه مشکل تنفسی احساس نمی‌شه و این یکی از شگفتی‌های داخل این مجموعه‌است.
این فضاها نه تنها در سطح زیرین شهر گسترده شده بلکه تا حصار بیرون شهر و حتی شهر تاریخی و تالار نیاسر هم راه داره .




:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...