پل گلدن گیت
پل گلدن گیت

پل گلدن گیت

 

مختصات۳۷°۴۹′ شمالی ۱۲۲°۲۹′ غربی

پل گلدن گیت
GoldenGateBridge-001.jpg
Wpdms usgs photo golden gate.jpg
- ۸٬۹۸۱ فوت (۲٬۷۳۷ متر)
- ۹۰ فوت (۲۷ متر)
ارتفاع ۷۴۶ فوت (۲۲۷ متر)
طول ۴٬۲۰۰ فوت (۱٬۳۰۰ متر)
- ۱۴ فوت (۴٫۳ متر)
ارتفاع از سطح آب ۲۲۰ فوت (۶۷ متر)
پایان ساخت آوریل ۱۹۳۷
گشایش ۲۷ مه ۱۹۳۷
عوارض عبور برای هر وسیله نقلیه پنج دلار میباشد.

پل گلدن گیت یک پل معلق در سانفرانسیسکو است که این شهر را به شمال ایالت کالیفرنیا وصل می کند. این پل بر روی تنگه گلدن گیت زده شده است. این پل در ۲۷ مه ۱۹۳۷ گشایش یافت و در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۴ با طول ۴٬۲۰۰ پا (۱٬۳۰۰ متر) طولانی‌ترین پل معلق دنیا به حساب می‌آمد.

پل گلدن گیت با هزینه ۳۵ میلیون دلار ظرف مدت ۴ سال در سانفرانسیسکو ساخته شد. این پل در ۲۷ می سال ۱۹۳۷ ساعت ۱۲ بعدازظهر به روی وسایل نقلیه باز شد. ارتفاع این پل از سطح آب ۲۲۰ پا (۶۷ متر) و وزن آن ۸۸۷۰۰۰ تن است. دو برجی که در طول این پل ساخته شده‌اند ۷۴۶ پا (۲۲۷ متر) ارتفاع دارند.

در سال ۱۹۹۷، حدود ۴۱۳۸۱۰۰۰ وسیله نقلیه از روی این پل عبور کردند. ۳۰ نفر در هنگام ساخت این پل از روی آن سقوط کردند و به دلیل وزش بادهای شدید، کارگران در هنگام ساخت آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند. ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می‌آورند.

پل گلدن گیت، ابتکار مهندس مشهور جوزف استراس بود که پیش از این طراحی ۴۰۰ پل متحرک را برعهده داشت. ایرونیگ مارو، مهندس معمار و مهندس چارلز آلتون الیس و لئون مویسیف از طراحان پل در اجرای این پروژه بزرگ مشارکت داشتند. ساخت این پل از ۵ ژانویه سال ۱۹۳۳ شروع شد و در آوریل ۱۹۳۷ به پایان رسید و در ۲۷ می همان سال برای تردد عابران پیاده آزاد شد. این پل تنها راه خروجی سانفرانسیسکو به سمت شمال است و از ۶ مسیر مخصوص تردد وسایل نقلیه و دو مسیر محل عبور عابران پیاده در هر دو طرف تشکیل شده است در اول سپتامبر سال ۲۰۰۲ عوارض تردد از روی این پل برای وسایل نقلیه موتوری از ۳ دلار به ۵ دلار افزایش یافت. دوچرخه، موتور و عابر پیاده از پرداخت عوارض معاف هستند.

محدودیت سرعت حرکت روی پل گلدن گیت در اول اکتبر سال ۱۹۸۳ از ۹۰ کیلومتر در ساعت به ۷۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت. رنگ این پل نارنجی متمایل به قرمز، معروف به نارنجی بین‌المللی است. این رنگ برای هماهنگی این پل با محیط اطراف خود و جلوه بیشتر آن در مه و غبار (که از شرایط آب و هوایی ویژه آن منطقه است) انتخاب شده است.

این پل از نظر زیبایی‌شناسی و معماری در نوع خود منحصربه‌فرد است. در ماه ژوئن سال ۲۰۰۱ انجمن مهندسان عمران آمریکا چند بنا را با نام «بناهای هزاره» معرفی کردند؛ این بناها عبارت بودند از کانال پاناما، ساختمان امپایر استیت و پل گلدن گیت.

 

 

معضلات کنونی[ویرایش]

خودکشی[ویرایش]

در پل گلدن گیت بیش از هر جای دیگر جهان خودکشی صورت می‌گیرد. ارتفاع آن ۷۵ متر از سطح آب است. پس از یک سقوط ۴ ثانیه‌ای پرنده با سرعت حدوداً ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به آب می‌خورد. بیشتر پرندگان از اثر ناشی از آسیب تماس با آب می‌میرند. اندکی شان که از اثر اولیه جان بدر می‌برند عموماً خفه می‌شوند یا از سرمازدگی در آب سرد می‌میرند.[۱] بیشتر پرشها برای خودکشی در سوی مقابل بِی رخ می‌دهد. سوی رو به اقیانوس به روی عابران بسته‌است.[۲]

نمایی از پل گلدن گیت که از سمت مارین هدلندز در زمان طلوع آفتاب دیده می‌شود. بخش بزرگی از پل توسط مه غلیظ پوشانده شده است که از خصوصیات مکرر این بخش از کالیفرنیا 

برچسب‌ها: کیانوش کاظمی
+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۴ساعت 21:11  توسط دبستان ششم نبوت مهاباد  |  آرشیو نظرات

ساختمان امپایر استیت

 (به انگلیسی: The Empire State Building) یک بُرج ۱۰۲ طبقه تجاری است که در محله منهتن در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. ساختمان امپایر استیت در طول سال‌ها به یکی از «نمادهای کلان‌شهر نیویورک» تبدیل شده است. برج امپایر استیت از سال ۱۹۳۱ تا سال ۱۹۷۲ و تا پیش از ساخته شدن مرکز تجارت جهانی، بلندترین آسمان‌خراش در جهان محسوب می‌شد.

 

 

تاریخچه ساخت[ویرایش]

عملیات ساختمانی امپایر استیت در ماه مارس ١٩٣۰ در زمینی که پیشتر هتل والدورف آستوریا در آن واقع بود آغاز شد و ۱۴ ماه بعد اتمام یافت. این ساختمان تا پیش از آنکه برج‌های دوقلو در نیویورک ساخته شوند، بلندترین برج طبقاتی دنیا به شمار می رفت.در این ساختمان کارگران شبانه روزی کار می کردند تا رکورد سرعت ساخت ساختمان را بشکنند ؛ در بعضی از مواقع تعداد ۳۴۰۰ کارگر بطور شبانه روزی به کار مشغول بودند. امپایر استیت ۴۴٨ متر ارتفاع دارد که البته آخرین طبقه آن (صد و دومین طبقه) در ارتفاع ٣٩١ متری واقع شده است. بقیه ارتفاع این ساختمان به آنتن تلویزیونی بالای آن مربوط می‌شود. کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن در حدود ۴۱ میلیون دلار بوده است که از این میزان ٢۴ میلیون دلار هزینه‌ای است که خرج سازه ساختمان شده است.

 
یک کارگر ساختمانی در حال بستن پیچ‌های اسکلت تیرآهنی برج امپایر استیت.

این ساختمان سال ١٩٣١ (اول ماه مه) توسط رئیس جمهور وقت آمریکا هربرت هوور افتتاح شد، به این صورت که رئیس جمهور با فشار دادن دکمه ای در واشنگتن چراغ های این ساختمان را در نیویورک روشن کرد.

امپایر استیت از این سال به بعد به مدت چهل سال بلندترین ساختمان طبقاتی جهان و نیویورک بود تا این که ساختمان‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی ساخته شدند. پس از ماجرای یازده سپتامبر امپایر استیت دوباره لقب بلندترین ساختمان نیویورک را به خود اختصاص داد.

امپایر استیت سال ١٩٨۶ از سوی دولت آمریکا به عنوان بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی کشور شناخته شد و پلاک مخصوصی به همین خاطر دریافت کرد.[۱]

ساختمان امپایر استیت و کینگ کونگ[ویرایش]

در فیلم کینگ کونگ ساخته سال ۱۹۳۳ کینگ کونگ میمون غول پیکر فیلم به بالای ساختمان امپایر استیت می رود و این ساختمان را به عنوان نمادی مرتفع معرفی کرد.


نورپردازی
[ویرایش][۲]

در سال ۱۹۶۴ نور پردازی ساختمان با رنگ های مختلف و مناسبت های مختلف در نظر گرفته شد مثل روز سنت پاتریک، کریسمس،روز استقلال و روز باستیل.تولد هشتادمین و پس از آن مرگ فرانک سیناترا.پس از مرگ بازیگر زن پری ورای (کینگ کونگ) در اواخر سال ۲۰۰۴، این ساختمان در تاریکی کامل به مدت ۱۵ دقیقه فرو رفت.[۳]

موقعیت قرارگیری[ویرایش]

ساختمان امپایر استیت در تقاطع خیابان پنجم و خیابان سی و چهارم قرار گرفته است.

نگارخانه[ویرایش]



نظرات شما عزیزان:

محمد اذر
ساعت19:31---5 ارديبهشت 1394
زنده باشی محقق کوچولوی من

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...