معرفی جنگلهای ایران
معرفی جنگلهای ایران

 


طبق پیش بینی کارشناسان تا تبدیل شدن کامل جنگل های بلوط زاگرس به بیابان تنها 3 دهه دیگر باقی مانده و اگر از من میپرسید با این وضع کاری نمیشود کرد جز اینکه با دوربین خود در جنگل راه بیفتیم و برای نسل اینده عکس تهیه کنیم مگر نه از این دولت ابی گرم نمیشود دولت قبل هم هیچ کلا مخالف بحث های محیط زیست بود چنان که  (دکتر) محمود احمدی نژاد بارها اعلام کرد محیط زیست مانع اجرای فعالیت های دولت است! جانم؟؟؟ دکتر!!! این حرف را به خدا بی سوا...(بگذریم ما را چه به شوخی کردن با دولت).
حالا که بحث از ازبین رفتن جنگل های ایران شد به امار های زیر هم توجه کنید به هر حال به عنوان یک ایرانی لازم است بدانید که:
طبق اعلام سازمان فائو ایران چهارمین کشور بعد از قزاقستان الجزایر و ترکیه در زمینه ی اتش سوزی جنگل است و در رتبه ی چهارم قرار دارد. اینجانب از همین جا از مسولین درخواست میکنم هرچه سریع تر در جهت بهبود این رتبه تلاش کنند چه معنی دارد نام ایران در پله چهارم  باشد! بگذارید نام ایران در این زمینه ها هر چه بیش تر بدرخشد ما باید در این زمینه ها اول باشیم  باورکنید اگر دولت سهل انگاری هایش را کنار بگذارد ما میتوانیم.
بله دوستان ایران هر سال 6 هزارو 500 هکتار از جنگل هایش را از دست میدهد و ما کلا نزدیک به سه میلیون جنگل در مناطق مختلف داریم.(6500 هکتار را در اتش سوزی ها از دست میدهیم قاچاق چوب و از بین رفتن زیستگاه ها برای خودشان امار هایی بس عجیب تر و بزرگ تر دارند).
 بیش تر این امار مربوط به جنگل های گلستان است که با ارزش ترین جنگل های دنیا لقب گرفته اند اما چه کسی قدر تنوع 1350 گونه گیاهی این جنگل ها را میداند؟ اری درست است گاوهای شمال قدر این جنگل ها را واقعا میدانند و گاوهای سایر مناطق خصوصا گاوهای تهران خیابان بهارستان (تو ساختمون سفیده) که ارزش این جنگل ها را نمیدانند اخه تا به حال طعم علف های شیرینش را نچشیده اند و نمیدانند این علف ها چه مزه ای دارند.(به امید روزی که ان گاو ها هم بفهمند).
در همین 6 ماه گذشته 1900 هکتار از 450 هزار هکتار جنگل های شمال سوخت که این فقط برای 6 ماه سال است!.
خیلی وقت است میخواهم درباره ی جنگل های ایران بنویسم اما دستم به قلم نمیرود باورکنید سختم است برایم دردناک است مرا ازار میدهد دیدن و شنیدن اخبار از بین رفتن اخرین درختان ایران دوستان عزیزم تا تبدیل شدن کل ایران به بیابان زمان زیادی باقی نمانده. اما چه میشود کرد؟

از منوی کلمات کلیدی امار و اطلاعات بیش تری درباره ی جنگل های ایران را پیدا کنید و بخوانید.

راستی روح وحشی یک زن از من خواست تا به شما بگویم برای مصرف کمتر کاغذ اگر سیم کارت همراه اول دارید از قبض های اینترنتی ان استفاده کنید راه حل کوچک اما مفیدی است لطفا انجام دهید.

دل هایتان سبز.

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده : علی اماده - ساعت ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٧ دی ۱۳٩۳

 

 

 

 

جنگل های زاگرس یا بلوط غربی:

رویش گاه زاگرسی ایران، همان طور که از اسمش معلوم است، در سلسله جبال زاگرس قابل مشاهده است و از اذربایجان غربی تا ایلام،چهار محال بختیاری لرستان ،فارس، شمال کرمان، سیستان وبلوچستان کرمانشاه کردستان، و... کشیده شده است. و منطقه به طول  1300 و عرض 200 کیلومتر را پوشش میدهند و 40 در صد از کل پوشش گیاهی کشور را میسازد، ولی به خاطر بهربرداری در سال های اخیر این وسعت کوچک شده و در بسیاری از استان ها تنها لکه های کوچکی باقی مانده.

گونه ی غالب این جنگل ها بلوط ایرانیست با نام علمی Quercus persica  . ولی گونه های دیگری همچون داغداغان، دافنه ،ارس ،گلابی وحشی ،زبان گنجشک ، بید ، دارمازو، کلخونک ، بادام وحشی، بنه و... یافت میشوند.

این منطقه، بدلیل داشتن اب و هوای مناسب و اب فراوان جمعیت زیادی را به خود جلب کرده است ،به طوری که بیش از 12 میلیون نفر در این منطقه زندگی میکنند و نزدیک به 3 میلیون نفرکاملا در جنگل ها زندگی میکنند که صدمات هول ناکی را به ان وارد کرده اند. در گذشته ی نچندان دور وسعت این جنگل ها 10 میلیون هکتار بوده بعد به 5 میلیون هکتار کاهش یافت بعد در سال 70 وسعتی نزدیک به 3.5 میلیون هکتار گزارش شد راستی 6.5 میلیون هکتار جنگل کجا رفتند.(امار جدید اعلام نشده).

مرغوب ترین زغال دنیا، زغال بلوط است و به دلیل نبود اشتغال در جوامع غربی ایران در سال های اخیر، عده ی زیادی به جان درختان بلوط افتادند و همه ی ان ها را دود کردند و ما آن را برای قلیان و و منقل خود استفاده کردیم. دولت سعی کرد جلوی این تخریب را بگیرد ولی با خشم مردم بیکار مواجه شد که دست به اتش سوزی های عمدی در جنگل های زاگرس میزدند و بعد از ان به دنبال ذغال در ان می گشتند هنوز این برای من و خیلی های دیگر سوال است، که چرا چند سال پیش محیط بانان یاسوج در اتش سوزی جنگل های بلوط ان منطقه گالن گالن بنزین به داخل جنگل می بردند به جای اب؟ درختی 400 ساله را به اتش میکشند تا یک کیسه ی زغال به قیمت چند هزار تومان تولید کنند.

بعد از ان افت به جان جنگل ها افتاد، افتی که باعث خشکیدگی آن ها می شود و اکنون 1 میلون 130 هزار هکتار از درختان را درگیر کرده ولی سازمان جنگل ها میگوید زمستان گذشته به دلیل افت درجه حرارت به چند درجه زیر صفر این افت گسترش پیدا نکرده.

خداحافظ جنگل های بلوط:

 بدانید این درختان خود را برای ما فدا کردند، زیرا با هجوم ریز گرد ها به ایران تنها سد برای مقاله با این پدیده تنها جنگل های زاگرس هستند که با دادن جان خود جان ما را نجات میدهند، هر هکتار جنگل 68 تن ریزگرد را در خود رسوب میدهد خودتان حساب کنید چه حجمی از این ریزگردها مهار می شوند ولی در این بین درخت نمیتواند فتوسنتز کند و از گرسنگی  میمیرد و خشک میشود.

متاسفم برایتان جنگل های بلوط که هیچ کس شما را نمیشناسد و جایتان در کتاب های درسی تنها در نصف ستون آن هم در جغرافیای سال دوم دبیرستان است. تو مارا نجات میدهی با رسوب دادن ریزگرد تولید سالانه 2.5 تن اکسیژن در هر هکتار که اکسیژن 10 نفر در یک سال است تو 40 درصد از ابمان را مجانی تصفیه میکنی یا شاید بهتر است بگویم میکردی!

جنگل بلوط قهرمان نا آشنای من خداحافظ ، ما شما را به قیمت چند هزار تومان فروختیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده : علی اماده - ساعت ۱:۳۳ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۸ آذر ۱۳٩۳

 

 

 

 

راستش را بخواهید آدمی مذهبی نیستم ولی انسانهای بزرگی در تاریخ هستند که به دلایلی در زندگیم قبولشان دارم. یکی ازآن ها همین امام رضای خودمان است. داستان یا حدیثی خاصی هم از امام رضا بلد نیستم ولی یادم می آید وقتی کلاس چهارم یا پنجم بودم داستان شکارچی و آهو او را در کتابی خواندم آن روز ها تاثیر عمیقی در من نگذاشت ولی همن طور که بزرگ تر میشدم به عظمت کار آن موقع او پی می بردم.

خیلی ها ادعاهای عجیبی نسبت به دوست داشتن امام رضا میکنند. از رییس جمهور که پیام تسلیت شهادتش را گفت تا همه ی مسولین کشور که ما آب و خاک وهوای خود را به آن ها سپرده ایم؛ جنگل هایمان رابه آن ها سپرده بودیم ولی متاسفانه خیانتی به منابعمان شد که اگر تا چند قرن دیگر به جبران آن ها بپردازیم چیزی عوض نخواهد شد نه سفره آب زیر زمینی برخواهد گشت؛ نه پلنگی؛ نه درخت بلوطی نه ... .

. چرا برای مسولین مان حیات وحش؛ آب و هوا؛ خاک؛ درخت و... که اولین نیاز های جامعه ی بشری هستند؛ مهم نیستند ولی برای کشوری فقیر و کوچک در بین کوه های هیمالیا و شبه جزیره هند که بوتان نام دارد و حکومت آن پادشاهی است چنین مسایلی مهم است و کشورشان بهشت آسیا نام دارد؟
خوب جواب ساده است. بوتانی ها بودایی اند و بی نهایت برای طبیعت احترام قاعل اند. خود را از ان جدا نمی دانند چرا که میدانند بقای آن ها به طبیعت وابسته است. در حالیکه ما به دلیل عدم توجه با بحران اب؛ بحران الودگی (هوا؛ خاک؛ آب ) بحران کاهش تنوع زیستی و خیلی چیزهای دیگر مانند تبدیل شدن به بیابان مواجهیم واین ها دارند کشور و مردم را به خاک سیاه میکشانند.  شاید باورتان نشود ولی احتمال دارد از چند سال دیگر آب خود را از همسایگانمان گدایی کنیم تا از تشنگی نمیریم. برای دیدن درختان سفر خارجی انجام دهیم و برای کودکان مان خاطره هایی در حد افسانه تعریف کنیم که مثلا ما چیزی داشتیم به نام تالاب (که البته خود من هم تا به حال آن را ندیده ام و هرجا میروم میگویند خشک شده است) یا بگوییم ما چیزی داشتیم به نام رودخانه که زیبا بود وبرایشان تعریف کنیم از دریاهایمان که مثلا ما در آنها شنا میکردیم؛ ماهی صید میکردیم وبعد بگوییم باورتان میشود؟!!!

بعد آن ها از ما میپرسند خوب الان آن رودخانه ها دریاها جنگل ها و... کجا هستند؟ وما باید با شرمندگی بگوییم ما دانسته و با دستهای خودمان آن ها از بین بردیم.

 مگر ما مثل بودایی ها در دینمان طبیعت از احترام برخوردار نیست؟  امام رضا و داستان  آهو وشکارچی را چند بار باید بشنویم؟

طبیعت ایران؛ آهوی زیبایی است که در دستانمان است. ایران را از دست شکارچی بی توجهی و بی مسوولیتی نجات دهیم.

مادر این کودک جلوی چشمانش سلاخی شد.
این مطلب از ارشیو وبلاگ بروز شده.


 

 

 

 

 

 

 

نویسنده : علی اماده - ساعت ۱:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ دی ۱۳٩۳

 

 

 

 

همان طور که تا به حال گفته ام ایران از لحاظ تنوع زیستی یکی از بهترین مناطق در دنیاست و یکی از مهم ترین جنبه های طبیعی ایران جنگل های آن است.

 

برخی از جنگل های ایران مثل جنگل های خزری از اهمیت ویژه ای برخوردارند وبا وسعت کم خود اهمیتی حتی بیش تر از تمام جنگل های سوزنی برگ مناطق شمالی ویا جنگل های بلوط اروپا دارند.

 

حتما میپرسید چرا؟

 

دلیل ان عمر زیاد جنگل های ایران است. طی یک میلون سال گذشته جنگل های نواحی بالای 40 درجه شمالی 4 بار به علت برودت هوا و پیش روی یخچال ها از بین رفته اند که اخرین ان ها در 18هزار سال پیش بوده اما در این مدت جنگل های ایران از بین نرفتند وبه گسترش خود ادامه دادند.

 

رویشگاه خزری همان طور که تا به حال ان را حتما در استان های شمالی دیده اید نواری به عرض 20 تا 70 کیلومتر وبه طول 800 کیلومتر است. 

 

ومتاسفانه وسعت ان ها اکنون تنها به 1.85 میلیون کیلومتر میرسد. واز این مقدارهم خیلی از مناطق به صورت لکه های کوچک هستند واصلا در تعریف جنگل جای نمیگیرند زیرا در مسئله هایی مثل کنترل افات بدون کمک انسان نمیتوانند از خود مراقبت کنند که این مسئله هم به خود انسان ها برمیگردد.

 

این جنگل های بسیار زیبا و( غنی  در گذشته ای نه چندان دور) 80 گونه ی درختی و 50 گونه درختچه را در خود جای دادند که از ترکیب ان ها با یکدیگر جوامع گیاهی زیبا ومنحصر به فردی را به وجود اوردند. 

 

طبق امارهرسال جنگل های نواحی شمالی و زاگرسی ایران 63 هزار هکتار از وسعت خود را به مراتع میدند و طعمه انسان واتش میشوند و دقیقا بعد از انقلاب ما با طرح های جنگل تراشی گسترده در این منطقه مواجه بودیم (اکنون دولت میگوید متوقف شده ولی من با اطمینان میگویم نشده) وبسیاری از ان ها را از دست دادیم.

 

غم نامه ی جنگل های خزری ایران:

 

به عنوان یک ایرانی برای خودم و هفتادو هشت میلیون انسان دیگر در این کشور متاسفم برای دولت حال و گذشته متاسفم برای نسل بعد هم متاسفم ... .

 

میپرسید چرا؟

 

نزدیک به پنج ده است که به تاراج جنگل هایی میپردازیم که از لحاظ مادی قیمت ندارند سال هاست که تمام جانوران این منطقه را کشته ایم این جنگل ها دیگر نه ببری دارند نه پلنگی نه گوزن مرالی ، چندین سال است در این جنگل ها زباله دفن میکنیم ویلا وشهرک صنعتی میسازیم وخاکش را به اروپا صادر میکنیم.

 

از وسط یکی از زیبا ترین مناطق حفظت شده دنیا یعنی پارک ملی گلستان اتوبان میزنیم کدام ملت در دنیا این کار را کردند؟ تاتارها ؟ مغول ها ؟ 

 

جنایت هایی که برای هرکس تعریف کنی قطعا باور نمیکند.

 

به نسل بعد چه بگوییم؟

 

بگوییم در جنگل زباله دفن کردیم درختانش را سوزاندیم ، جنگل هایی که در دنیا نظیر نداشتند را ما ایرانی ها ، نه دشمنان خارجی مان ان ها را با علم به ارزششان نابود کردیم.

 

نه مست هستیم نه خواب ولی با سیلی و تلنگر نسل بعد هوشیارخواهیم شد.

 

ودر اخر: از طرف خودم و شما از جنگل های خزری دنیا (ایران) به خاطر رفتارمان عذر خواهی میکنم.

 

 

 

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: سامرند شریفی,
نويسنده : ...