پوست تخم مرغ
پوست تخم مرغ

احتمالا شما از خواص تخم مرغ اطلاع دارید، یک ماده غذایی که بسیاری از نیازهای روزانه ی بدن را برطرف خواهد کرد، ولی جالب است بدانید که این خاصیت ها فقط به سفیده و زرده ی تخم مرغ تعلق ندارند و پوسته تخم هم خواص زیادی دارد! اگر با دیدن عنوان این مطلب تعجب کرده اید، مطلب را تا انتها پیگیری کنید، قصد داریم اسراری جالب از خاصیتهای پوسته تخم مرغ را برای شما بازگو کنیم.

پوسته تخم مرغ یکی از موادی است که به سادگی میتواند “مواد معدنی” مورد نیاز بدن را تامین کند، حدود ۹۰% پوسته از کلسیم ساخته شده است و حدودا ۶% منیزیوم، ۱% فسفر، سدیم، پتاسیم از سایر عناصر مهم تشکیل دهنده آن می باشند. همچنین مقادیری از روی (زینک)، آهن، سیلیس، مولیبدن و … در ساختار پوسته وجود دارند. در واقع پوسته تخم مرغ منبع بسیار خوبی برای کلسیم، منیزیوم، پتاسیم و فسفر است و تنها نکته ی منفی، وجود مقدار زیاد سدیم در آن می باشد.

با توجه به اینکه ساختار پوسته ی تخم مرغ همانند ساختار استخوانهای بدن و دندانها است، به همین دلیل به میزان زیاد و به سهولت در بدن جذب خواهد شد.

مصرف مقدار کمی از پوسته تخم مرغ بصورت روزانه شما را در برابر پوکی استخوان، بیماریهای مفصلی و بیماریهای کمبود مواد معدنی به میزان بسیار زیادی محافظت خواهد کرد.

استفاده از پوسته تخم مرغ در وعده غذایی

احتمالا عکس العمل شما این خواهد بود که “آیییی چطور دلت میاد!!”

در اینجا روشی را بیان میکنیم که به سادگی و بدون اینکه احساس کنید، از خواص این ماده ی ارزشمند بهره مند شوید.

۱) بعد از اینکه پوسته تخم مرغ رو بخوبی با آب گرم شستید، آن را درون فر (و یا مایکروفر) قرار دهید تا پوسته کاملا خشک و شکننده شود. بهتر این است که از اجاق فر استفاده کنید تا پوسته به خاکستر تبدیل شود.

۲) سپس پوسته ی حرارت دیده شده و یا خاکستر شده را به قدری با هاون بکوبید تا به اندازه ی ذرات ریز (حدود ذرات نمک) تبدیل شود. همچنین میتوانید از آسیاب برقی استفاده کنید تا پوسته به حالت پودر شده تبدیل شود.

به همین سادگی! حالا میتوانید یک نمکدان را برای پوسته تخم مرغ خرد یا پودر شده اختصاص دهید و به صورت روزانه، مقدار کمی را مانند نمک بر روی غذای خود بریزید. (حدود یک دوم تا یک چهارم قاشق چای خوری، برحسب رژیم غذایی خود و میزان کالری که در روز دریافت میکنید).

با این روش علاوه بر تامین مواد معدنی بدن و استفاده از تمام خواص پوسته تخم مرغ، مزه و طعم غذا تغییر نخواهد کرد و به سادگی قابل استفاده خواهد بود.

پودر پوستـه تخم مرغ نیز محصولی دیگر از « پامیـن » می باشد که در یک ماده غذایی غنـی از کلسیـم بوده و در واقع بسیـار گران قیمت می باشد ولی متاسفانه همیشه به عنوان ضایعات مشکل ساز می باشد و با سختی دفع آن به علت آلوده کردن محیط زیست مواجه می شود. ولی در این شرکت این ماده باارزش بازیافت شده و به مصارف خوراکی و دارویی می رسد.
اهمیت تغذیه کافی در تأمین احتیاجات مرغ برای تولید تخم های با پوسته با کیفیت واضح و روشن است . نیاز مرغهای تخمگذار به کلسیم در دوران تولید بی نهایت زیاد است . به نحوی که یک مرغ با متوسط تولید 250 عدد تخم مرغ در سال ، در حدود 56 کیلوگرم کلسیم نیاز دارد که این مقدار 25 برابر مقدار کلسیم موجود در استخوان هایش می باشد . به این علت اغلب جیره های مرغ تخمگذار حاوی 3 تا 4 درصد کلسیم برای رفع نیازهای آنان می باشد . 
مرغ تخمگذار به طور 100 درصد قادر به تأمین کلسیم از منابع قابل دسترس جیره نیست . گاهی مقادیر در دسترس بودن کلسیم مشخص نیست و بایستی توجه داشت که وقتی قابلیت در دسترس بودن کلسیم جیره پایین است مصرف روزانه کلسیم بیشتری مورد نیاز خواهد بود .
عدم بالانی بودن نسبت فسفر به کلسیم و محتوای بالای فسفر جیره روی کیفیت پوسته اثر منفی دارد . در هر حال آنچه که بیش از همه مهم به نظر می رسد این است که پوسته تخم مرغ باید آنجا که ممکن است محکم بوده تا حداکثر بازار پسندی را داشته باشد .
بسیاری از فاکتورها سبب شکستگی در پوسته تخم مرغ می شوند و شکستگی پوسته مستقیماً به کیفیت پوسته مربوط می شود . عواملی که در این امر دخیل هستند شامل سطح تغذیه ، بیماری ها ، اثرات مدیریتی و شرایط محیطی هستند . بیشتر تخم های با کیفیت گذاشته شده توسط مرغان تخمگذار تجاری تقریباً حاوی 2/2 گرم کلسیم به صورت کربنات کلسیم می باشند و حدود 95% وزن خشک پوسته تخم را کربنات کلسیم تشکیل می دهد . پوسته همچنین حاوی 3/. درصد فسفر و 3/. درصد منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، و عناصر کمیابی مثل روی ، آهن ، منگنز و مس می باشد .
با توجه به اطلاعات فوق می توان نتیجه گرفت که پوسته تخم مرغ به عنوان یک منبع غنی از کلسیم و همچنین نسبت مناسب فسفر به کلسیم و دارا بودن عناصر کمیاب می تواند مورد استفاده تغذیه ای دام و طیور قرار گیرد و جایگزین بسیار مناسبی در مقایسه با کلسیم معدنی می باشد .
شرکت صنایع تبدیلی پارس آیلین مهر در راستای نیل به این هدف با راه اندازی خط فرآوری پوسته تخم و انجام فرآیند های حرارتی و همچنین آسیاب پوسته حاصله ، محصولی عاری از هرگونه آلودگی میکروبی به همراه مزیت های ذکر شده را به همراه مجوزهای بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در خدمت خانواده بزرگ پرورش دهندگان دام و طیور و کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و آبزیان کشور قرار می دهد .

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : ...