کهکشان‏های مارپیچی و مارپیچی میله‏ای
کهکشان‏های مارپیچی و مارپیچی میله‏ای
 

هابل دومین دسته از کهکشان‌ها را کهکشان های مارپیچی spiral galaxy  نامید. این نوع کهکشان‌ها به شکل فرفره یا گرداب هستند. علامت اختصاری این نوع S می‌باشد.

 

وقتی شما به کهکشان‏های بیضوی نگاه می‌کنید می‌بینید که آنها براساس شکل ظاهری شان که یا دایره مانند و یا کشیده مثل بیضی هستند، در گروه های E0  تا E7  تقسیم می‌شوند. هابل مشاهده کرد که کهکشان‏های دیگر هم مانند کهکشان های بیضوی کشیده هستند ولی یک فرق با کهکشان‏های بیضوی دارند. زیرا آنها مرکزی روشن و نورانی دارند. هابل مرکز نورانی این نوع از کهکشان‌ها را هسته نامید. باید توجه داشت که این نوع از کهکشان‌ها شکل کهکشان‏های بیضوی را دارند ولی هسته‏ای نورانی در مرکز خود دارند که باعث تمایز آنها می‌شود. این کهکشان‌ها به کهکشان های مارپیچی معروفند. هابل کهکشان هایی که دارای هسته ای نورانی هستند ولی نشانی از کهکشان‏های مارپیچی در خود ندارند را S0 نامید. هابل کهکشان های مارپیچی را بر اساس شکل مارپیچی این نوع کهکشان‌ها به زیر گروه هایی تقسیم کرد. این سه گروه به نام های Sa, Sb, Sc  معروفند که گروه Sa کهکشان های مارپیچی هستند که دارای مارپیچ و پیچیدگی بسیار زیادی هستند و این حالت پیچیدگی به ترتیب در گروه های Sb و Sc کم تر می‌شود و بازوهای کهکشان بازتر می‌شود.

 

کهکشان NGC 3115 یک کهکشان مارپیچی می‌باشد که در گروه S0 قرار می‌گیرد. این کهکشان شبیه لنز می‌باشد که دارای هسته ای نورانی است، اما دارای ساختاری مارپیچی نیست. طرز قرار گرفتن این کهکشان در فضا به گونه ای است که تقریباً شما آن را از لبه هایش مشاهده می‌کنید. به خاطر همین ممکن است که آن را با یک کهکشان بیضوی اشتباه بگیرید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...