جامعه را چگونه اصلاح کنیم
جامعه را چگونه اصلاح کنیم

جامعه را چگونه اصلاح کنیم

 

اجتماعی | جامعه را چگونه اصلاح کنیم این مطلب دارای راهکاری ساده برای اصلاح جامعه است. راهکاری که می توان از همین حالا شروع کرد.

 

 

 

در یکی از مطالب گذشته که به منشأ پیدایش تفکرات و فرهنگ ها پرداخته بودم به صورت کامل به طرز شکل گیری نوع تفکر و فرهنگ پرداختیم و آموختیم که تک تک ما افرادی هستیم که جامعه را تشکیل می دهیم و رفتار و کردار ماست که باعث ایجاد فرهنگ می شود.
حال پس از گذشت هزاران سال از تشکیل جامعه ایران ما الآن در حال حاضر در این جامعه هستیم که هر گوشه از فرهنگش به یکی از وقایع گذشته آن باز می گردد. ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خوبی که داشت در طول تاریخ بارها و بارها مورد تجاوز و حمله قرار گرفت و هر کس به دنبال این بود که این سرزمین را به تسخیر خود در بیاورد. از عثمانی ها تا مغول ها از عرب ها تا یونانی ها و ... شاهد این هستیم که در هر زمان و برهه فرهنگ های خاصی به مردم این مملکت تزریق می شد. گاهی مجبور بودند فلان کار را بکنند گاهی می بایست بر خلاف گذشته عمل می کردند. تمامی این تغییرات در آن زمان باعث ایجاد فرهنگ ها و سنت های مختلف در جای جای این کشور شد. دقت کنید که کافیست 100 کیلومتر از جایی به جای دیگر سفر کنید و در آن لحظه مشاهده می کنید که تغییرات فرهنگی تا چه حد می تواند متفاوت باشد.

 

جوامع عام اغلب به صورت شبکه ای، فرهنگ می گیرند به این صورت که از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند و پس از مدتی تبدیل به یک هنجار در آن جامعه می شود. فرهنگ این جوامع از نوع تقلیدی و متعصبانه است.
جوامع پیشرفته که اکثر قشر آن را افراد تحصیل کرده و متفکر تشکیل می دهند سعی بر این دارند که بر اساس تفکر خود و احترام به اکثریت فرهنگ خود را بسازند و روش آنها روش خود ساخته است.

 

بدیهی است زمانی که پشت هر رفتار، تفکر وجود داشته باشد آن رفتار پسندیده است و آن جامعه دارای فرهنگ بی نظیری می شود. حال باید بدانیم این جوامع پیشرفته چگونه ساخته شده اند و گذار از یک جامعه عام به جامعه پیشرفته به چه صورت است.

 

اگر به پیشینه جوامع پیشرفته امروزی نگاه کنیم متوجه می شویم که آنها دارای پیشینه های بسیار پست و تعصبی بوده اند و این سوال برای ما پیش می آید که چگونه این جامعه با این پیشینه به اینجا رسیده که حقوق تمامی افراد در آن رعایت شده و مردم با کمال آرامش در آن زندگی می کنند.

 

چند عامل وجود دارد که می توان به وسیله آن فرهنگ جامعه را عوض کرد.

 

1- مردم
2- حاکمان
3- ادیان

 


مردم:

 

بهتر است همین الآن از خودمان سوال کنیم که جامعه چیست؟ جواب بسیار ساده است. جامعه ما هستیم تک تک ما انسان ها وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند جامعه را تشکیل می دهند. مردم باید در ابتدا خود و اطرافیان خود را اصلاح کنند تا جامعه اصلاح شود. رفتار یک پدر با فرزند خود باعث رفتار آن فرزند در جامعه می شود. اگر پدری فرزند خود را دشنام دهد، وی نیز یک بچه دیگر را پیدا کرده و به او دشنام می دهد. این زنجیره تا ابد ادامه پیدا می کند و این گونه است که می گویند حکومت های دیکتاتور در جوامع دیکتاتور تشکیل می شوند.

 

 

 

 

حاکمان:

 

با توجه به مطلب بالا کار ساده ای است که حدس بزنیم حاکمان چه تأثیری می توانند در فرهنگ یک جامعه بگذارند. حاکمان افرادی هستند از داخل همان جامعه، از جای دیگر نیامده اند. افرادی که در جامعه ای با فرهنگ خاص خود شکل گرفته است سوار بر مرکب قدرت شده و قانون وضع می کنند. این گونه است که فرهنگ تبدیل به قانون می شود. اگر جامعه ای فرهنگ خشن داشته باشد، قانون آن جامعه نیز خشن است. حاکمان هنجار را تبدیل به قانون کرده و افراد را مجبور به پیروی از آن می کنند.

 

 

ادیان:

 

یکی از مواردی که در رفتار یک جامعه اثر گذار است دین غالب بر مردم آن جامعه است. بعد ایدئولوژیکی دین افراد را به سمت و سویی سوق می دهد که رفتار خود را در جامعه به وسیله آن دین بسنجند و به دین خود نزدیک کنند. نمونه های زیادی از این مورد را می توانیم در جامعه خود پیدا کنیم. اگر مبلغان دینی منصف باشند دین می تواند یک جامعه را دگرگون کند. مثل کاری که حضرت محمد (ص) در زمان خود با اعراب کرد. فرهنگ جامعه اعراب قبل از اسلام آنقدر پست و خوار بود که به آن دوران جاهلیت نام داده اند و دین اسلام یک انقلاب فرهنگی در جامعه آن زمان بود. ادیان در زمان زنده بودن مجریانشان بسیار کارآمد هستند اما در اکثر مواقع پس از فوت مجری دین، آن دین به چندین بی راهه کشیده می شود و بنیان اصلی آن نیز گاه فراموش شده و گاه زیر سوال می رود. در همین دین اسلام ما بیش از 100 فرقه داریم که هریک با سلیقه خود دین را برای خود معنی کرده و متعصبانه از آن پیروی می کنند. دین نیز رکنی انکار ناپذیر از جامعه امروزی ماست.

 

راهکاری که امروزه در گذار به جوامع پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از:

 

1- مردم ابتدا خود و اطرافیان خود را اصلاح کنند.
2- حاکمان بر اساس هنجار های اجتماعی علمی و به دور از سلیقه شخصی رفتار نمایند.
3- دین به صورت مثبت برای جامعه تبلیغ شوند و تعصب جامعه از روی آن برداشته شود و مردم به مطالعه دین خود پرداخته و با تفکر آن را اجرا نمایند و نه از روی تعصب و تقلید.

 

اگر موارد بالا اجرا شود، جامعه به سمت و سویی پیش می رود که حقوق شهروندان در آن رعایت شده و هر فرد به دنبال اصلاح گوشه ای از جامعه می شود. دیگر فرقی نمی کند که آن فرد در شهروند عادی است، حاکم است و یا مبلغ دینی. مهم این است که عضوی از جامعه بوده و می بایست این را بداند که رفتار او الگویی برای رفتار جامعه است. این را بداند که اگر خود را اصلاح کند، جامعه را اصلاح می کند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: سامرند شریفی,
نويسنده : ...