دیواره بزرگ مرجانی
دیواره بزرگ مرجانی

دیواره بزرگ مرجانی

 
 
 

مختصات۱۸°۱۷′۱۰″ جنوبی ۱۴۷°۴۲′۰۰″ شرقی

دیواره بزرگ مرجانی
Blue Linckia Starfish.JPG
اطلاعات اثر
کشور استرالیا استرالیا
نوع طبیعی
معیار ثبت vii, viii, ix, x
شمارهٔ ثبت ۱۵۴
منطقه آسیا-اقیانوس آرام
تاریخچه
تاریخچهٔ ثبت ۱۹۸۱ (جلسه ۵ام) (طی نشست نامشخص)
† منطقهٔ بر پایهٔ دسته‌بندی یونسکو

دیوارهٔ بزرگ مرجانی (به انگلیسی: Great Barrier Reef) به مجموعه عظیمی از صخره‌های مرجانی گفته می‌شود که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. «دیواره بزرگ مرجانی» بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی در دنیا به شمار می‌آید.

این مجموعه بزرگ، شامل بیش از سه هزار صخره و نهصد جزیره مختلف است که به صورت نواری در در دریای کورال در شرق ایالت کوئینزلند کشیده شده‌اند و در مجموع بیش از سیصد هزار کیلومتر گستردگی و ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارند[۱].

بیشتر مساحت این مجموعه در قالب یک پارک ملّی دریایی از سوی دولت استرالیا حفاظت شده‌است. «دیواره بزرگ مرجانی» ازجاذبه‌های گردشگری استرالیاست و یکی از نمادهای کوئینزلند به شمار می‌آید. شهرهای تانزویل، کَنز و مِکای از شهرهایی هستتند که برای دیدن صخره‌های مرجانی مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند. این مجموعه در سال ۱۹۸۱ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است [۲].

در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که تعداد مرجان‌های دیواره بزرگ مرجانی بزرگ طی ۲۷ سال به نصف کاهش یافته‌است. به گفته دانشمندان، دلیل کاهش تعداد این صخره‌های دریایی، توفان‌های بسیار و افزایش جمعیت ستاره‌های دریایی است که غذای این مرجان‌ها را می‌مکد. ولی پژوهشگران معتقدند، اگر بتوان ستاره‌های دریایی را تحت کنترل درآورد این دیواره مرجانی مرمت خواهد شد.[۳]

 

 

پیوندها



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: کیانوش کاظمی,
نويسنده : ...