عجیب ترین شهر دنیا

نوریلسک  با 170 هزار نفر جمعیت یکی از نزدیک ترین شهر های دنیا به قطب شمال است. این شهر یکی از شهرهای صنعتی روسیه است که بدلیل شرایط آب و هوایی پرواز های هوایی در این شهر ممکن است تا هفته ها به تاخیر بیافتد.

 

در طول سال 7 هفته هیچ خورشیدی در آسمان دیده نمیشود و در بیشتر اوقات سال دمای هوا در آن سرد تر از 30 درجه زیر سفر است. تنها راه ارتباطی مردم این شهر باخارج از آن یک ریل آهن به سمت بندر دودینکا و از آنحا راه خروجی 2000 کیلومتری درون رودخانه ینیسی ادامه خواهد داشت.

 

بیشتر ساکنین آن دارای امراض پوستی، سرطانی و یا خونی هستند و فقط 4درصد بزرگسالان سالم هستند. این شهر یکی از کسل کننده ترین و افسرده کننده ترین شهر های دنیا محسوب میشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


چرا نیروی هسته ای خیلی قوی است؟
1-چرا نیروی هسته ای خیلی قوی است؟ 

 

نیروی هسته ای که همان انرژی هسته ای یا اتم است قوی ترین منبع انرژی است.پوند از سوخت هسته ای می تواند از 5/6میلیون پوند زغال انرژی بیشتری تولید کند.سوخت هسته ای از اورنیوم یا پلوتونیوم تولید می شود



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


دیوار بزرگ چین از عجایب هفتگانه جدید دنیا و یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت

)

(دیوار بزرگ چین از عجایب هفتگانه جدید دنیا  و یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت)

 یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت، در حدود 2 هزار سال زمان صرف ساخت این مکان شد. جالب است که بدانید هدف از ساخت این دیوار محافظت از چین در برابر حمله مغول ها بود که در نهایت باعث ضعف بیشتر دولت چین شد. گفته شده که اگر قرار باشد چنین بنایی امروزه ساخته شود هزینه آن در حدود 260 میلیارد دلار خواهد بود.  در ساخت دیوار چین امپراطوران مردم را به اجبار به کار می گرفتند که در نهایت باعث کشته شدن افراد بسیار در زمان ساخت دیوار شدند.دیوار چین از عجایب هفت گانه قدیمی به شمار می رود.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


ماچو پیچو معروف به اینکا توسط یک باستان شناس کشف شد

 این مخروبه معروف "اینکا" در سال 1911 توسط یک باستان شناس کشف شد. ماچو پیچو که در میان کوه های متعددی قرار دارد در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر شامل 150 خانه، معبد، انبار و ... است و در اطرافش به اندازه ای زمین کشاورزی دارد که می توان کل جمعیت روستا را به راحتی تامین کرد. هدف از ساخت این مکان ایجاد یک پناهگاه امن برای افراد محلی بوده است اما پس از حمله اسپانیا و ستخیر مناطق این شهر نیز به صورت کامل رها شد.

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


ال کاستیلو در چیچن ایتزا از عجایب هفتگانه جدید دنیا

ال کاستیلو در چیچن ایتزا از عجایب هفتگانه جدید دنیا

 
در مرکز منطقه یوکاتان در مکزیک، چیچن ایتزا یک ساختمان فوق العاده قدیمی است که در سال های 600 قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا جمعا 365 پله دارد، دقیقا به اندازه تعداد روزهای هر سال. این معبد در زمان حمله اسپانیا به صورت متروک رها شد و تا مدت ها به صورت متروک باقی ماند. چیچن ایتزا این روزها با طرح های باز سازی ظاهری دوباره زیبا به خود گرفته است.

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


کهکشان‏های مارپیچی و مارپیچی میله‏ای
 

هابل دومین دسته از کهکشان‌ها را کهکشان های مارپیچی spiral galaxy  نامید. این نوع کهکشان‌ها به شکل فرفره یا گرداب هستند. علامت اختصاری این نوع S می‌باشد.

 

وقتی شما به کهکشان‏های بیضوی نگاه می‌کنید می‌بینید که آنها براساس شکل ظاهری شان که یا دایره مانند و یا کشیده مثل بیضی هستند، در گروه های E0  تا E7  تقسیم می‌شوند. هابل مشاهده کرد که کهکشان‏های دیگر هم مانند کهکشان های بیضوی کشیده هستند ولی یک فرق با کهکشان‏های بیضوی دارند. زیرا آنها مرکزی روشن و نورانی دارند. هابل مرکز نورانی این نوع از کهکشان‌ها را هسته نامید. باید توجه داشت که این نوع از کهکشان‌ها شکل کهکشان‏های بیضوی را دارند ولی هسته‏ای نورانی در مرکز خود دارند که باعث تمایز آنها می‌شود. این کهکشان‌ها به کهکشان های مارپیچی معروفند. هابل کهکشان هایی که دارای هسته ای نورانی هستند ولی نشانی از کهکشان‏های مارپیچی در خود ندارند را S0 نامید. هابل کهکشان های مارپیچی را بر اساس شکل مارپیچی این نوع کهکشان‌ها به زیر گروه هایی تقسیم کرد. این سه گروه به نام های Sa, Sb, Sc  معروفند که گروه Sa کهکشان های مارپیچی هستند که دارای مارپیچ و پیچیدگی بسیار زیادی هستند و این حالت پیچیدگی به ترتیب در گروه های Sb و Sc کم تر می‌شود و بازوهای کهکشان بازتر می‌شود.

 

کهکشان NGC 3115 یک کهکشان مارپیچی می‌باشد که در گروه S0 قرار می‌گیرد. این کهکشان شبیه لنز می‌باشد که دارای هسته ای نورانی است، اما دارای ساختاری مارپیچی نیست. طرز قرار گرفتن این کهکشان در فضا به گونه ای است که تقریباً شما آن را از لبه هایش مشاهده می‌کنید. به خاطر همین ممکن است که آن را با یک کهکشان بیضوی اشتباه بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


شهر تاریخی پترا در اردن به عنوان جواهر اردن محسوب میشود و جز عجایب هفتگانه جدید دنیا به حساب می اید

این شهر که در نوع خود بی نظیر است در تپه های قرمز رنگ پترا ساخته شده و به عنوان جواهر اردن محسوب می شود. قدمت پترا در حدود 2000 هزار سال تخمین زده شده است و تا سال 1812 از دید جهان غرب مخفی بود. پترا در حال حاضر پربازدید ترین مکان توریستی اردن استو سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان یکی از مهم ترین آثار ساخته شده توسط بشریت معرفی کرده است.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


کالاسئوم جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است

این بنا که در سال 72 بعد از میلاد ساختش آغاز شد جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است. کولوسئوم در ابتدا به منظور تماشای مسابقات میان حیوان ها ساخته شد و سپس برای نبرد میان گلادیاتورها استفاده شد. این ساختمان عظیم ظرفیت 50 هزار نفر را دارد و هزینه ساخت آن به پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند و جز عجایب هفتگانه جهان)

( تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند است که توسط پنجمین امپراطور مغول به یاد همسر فوت شده اش بنا شد. ساخت این بنا در سال 1642 آغاز شد و 22 سال زمان برد. در عملیات ساخت تاج محل از بیش از 20 هزار کارگر و هزار فیل استفاده شد. گفته شده که امپراطور مغول پس از پایان ساخت این بنا دستور داد تا دست معمار را قطع کنند تا دیگر هیچ وقت بنایی بهتر از این مکان نسازد. هزینه ساخت تاج محل با پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند و جز عجایب هفتگانه جهان)

( تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند است که توسط پنجمین امپراطور مغول به یاد همسر فوت شده اش بنا شد. ساخت این بنا در سال 1642 آغاز شد و 22 سال زمان برد. در عملیات ساخت تاج محل از بیش از 20 هزار کارگر و هزار فیل استفاده شد. گفته شده که امپراطور مغول پس از پایان ساخت این بنا دستور داد تا دست معمار را قطع کنند تا دیگر هیچ وقت بنایی بهتر از این مکان نسازد. هزینه ساخت تاج محل با پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


قاره ها

قارّه یا خُشکاد به انبوهه پیوسته‌ای از زمین بر روی کره زمین گفته می‌شود که معمولاً به صورت خشکی‌های جزیره مانند بزرگ سر از اب در آورده‌اند در این میان دو قاره آسیا و اروپا به هم چسبیده و تنها با رشته کوه اورال از هم جدا می‌شوند. که به اعتباری قاره اورآسیا هم نامیده می‌شوند. در دوره‌های باستانی جایگاه و آرایش قاره‌های زمین کاملآ دیگرگون و متفاوت با امروز بوده‌است. در آن دوره‌ها بسیاری از قاره‌های امروزی چسبیده به هم بوده و تشکیل چند ابرقاره را می‌دادند.

قاره‌ها معمولاً بر اساس عرف شناخته و متمایز می‌شوند و معیار مشخصی ندارند. به طور قراردادی هفت قاره شناسایی شده‌اند(از بزرگ به کوچک بر حسب مساحت): آسیا، افریقا، امریکای شمالی، امریکای جنوبی، جنوبگان، اروپا، اقیانوسیه.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


غار علی صدر

غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد.[نیازمند منبع] این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است.[۲] محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

غار علیصدر ۲۳اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

تاریخچه

زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.

 
چهره حکاکی شده ۴ تن که توسط شرکت سیاحتی علیصدر بعنوان کاشفان غار علیصدر معرفی شده‌اند که به هیچ وجه با شواهد منطبق نیست کما اینکه بازدید مهرماه ۱۳۴۲ تیم ۱۴ نفره هیات کوهنوردی استان همدان در روزنامه ندای میهن همدان در ۱۰ مهر ۱۳۴۲ به چاپ رسیده است اما جالب است که سنگ نوشته حکایت از «کشف» غار در سال ۱۳۴۶ دارد! و در واقع به تمامی تلاشهای هیات کوهنوردی همدان و رییس وقت آن عبدالله حاجیلو که با تلاشهای مداوم و جلب کمکهای مردمی موفق به افتتاح غار و معرفی ملی آن شد، بی توجهی کاملی شده است!

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. علاوه بر این، در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سالها غیر ممکن کند؛ تا اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در ۲۲ آذرماه ۱۳۳۶، و ایجاد شکاف در کف غار سراب، آب نهر سراب به یکباره قطع شد و طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید و ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد.[۳]

اولین کاوش حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی توسط گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات قبلی و همراه بردن تجهیزات لازم برای حرکت روی آب، با عبور از دریاچه، از شعبات و تالارهای مختلف آن بازدید کنند و زیبایی و عظمت داخل آنرا ببینند و اولین اطلاعات را از وسعت و ژرفای دریاچه و طول و عرض و عمق وارتفاع غار بدست آورند.[۴]

علی رغم انتشار خبر این بازدید و بازدیدهای متعاقب، تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و در حدود ۵۰ سانتیمتر بود و دسترسی به داخل غار تنها توسط کوهنوردان حرفه‌ای ممکن بود؛ تا اینکه عبدالله حاجیلو که از سال ۱۳۴۱ ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت و از جلب توجه مقامات برای توسعه غار مأیوس شده بود، شخصاً دست به کار شد و با مقبولیتی که در شهر و استان داشت با کمک مردم محلی و استفاده از بازوی هیئت کوهنوردی و انجمن شهرستان و استان، سرانجام دهانه غار در اردیبهشت ماه ۱۳۵۳ به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز شد. در سال بعد، با بتون ریزی قسمتی از کف غار، مسیر خشکی نیز برای راهپیمایی در غار ایجاد شد و سپس با تجهیز غار به چند قایق و نیز تأمین روشنایی داخل آن، در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و بلیطهای چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت بدنی همدان گردید.

موفقیت عبدالله حاجیلو در توسعه و معرفی غار تا بحدی بود که شاه را نیز برای بازدید از غار در ۵ مهرماه ۱۳۵۵ ترغیب کرد که طی آن مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به علیصدر و روستاهای اطراف و آسفالت راههای دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام شود.[۵]

موقعیت جغرافیایی

دهانهٔ اصلی غار علی‌صدر در روستای علی‌صدر که مربوط به شهرستان کبودرآهنگ است، قرار دارد. همچنین این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان در کوههای زاگرس مطابق طول جغرافیایی ۱۵٫۳ درجه و ۳۵٫۱۸ درجه و عرض جغراقیایی ۱۸٫۸ درجه و ۴۸ درجه و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است. این منطقه دارای آب و هوای نیمه خشک است و میزان متوسط بارش سالانه ۳۰۰ میلی‌لیتر است. رشته علی‌صدر قسمتی از واحدهای شکل گرفته درغرب ایران موسوم به تشکیلات متعلق به دوران ژوراسیک است و با رشته‌های متناوب از شیستها و سنگهای شنی در لا به لای پایه آن و یک رشته از ترکیبات آهکی که مثل خاک رس خاکستری تیره بوده و به صورت لایه‌های نازک روی شیستها قرار گرفته و یک لایه سبکتر از کریستالهای آهکی در بالا قرار گرفته‌است که محصول تغییراتی است که ناشی از حرارت و فشار بالا مربوط به فعالیتهای آتشفشانی در غرب رشته کوه علیصدر است. رشته علیصدر به خودی خود چینه‌ای (قسمتی که از روی زمین بالا آمده باشد) از یک طاقدیس بزرگ است که محور اصلی اش درجهت شمال به جنوب است. زاویه قرارگیری لایه‌ها در غار علی‌صدر و نواحی مجاور آن در حدود ۴۰ الی ۴۵ درجه‌است. طول رشته علی‌صدر حدود دو کیلومتر است. بیشترین ارتفاع رشته ۲۱۸۰ متر است و ارتفاع در محل دهنه ورودی که در شمال رشته علیصدر قرار گرفته ۱۹۸۰ متر است.

در طرف جنوب، برآمدگی آهکی به مسافت حدود سی کیلومتر ادامه می‌یابد و به رشته کوههای چاله کن و سارقیه متصل می‌شود. محور طاقدیس دراین قسمت جنوبی درجهت N115E قرار می‌گیرد؛ بنابراین رشته علیصدر حد فاصل بین کوههای علیصدر و کوه چاله کن از رشته اصلی جدا شده و در قسمت جنوبی ۲۵ درجه در مسیر خلاف گردش ساعت چرخیده‌است [۴].

نام گذاری

همانگونه که گفته شد، اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» استفاده می‌کرده‌اند. از طرف دیگر، در بنچاقها و اسناد روستا، نام ده «علی سد»، ولی در شناسنامه‌های اهالی، «علی سرد» ذکر شده. در زمان احداث جاده برای روستا در سال ۱۳۵۰، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را «علیصدر» نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد.[۶]

قایقرانی در غار

آنچه غار علی‌صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت. براساس همین گزارش شکستهای زیادی در رشته علی صدر وجود دارد. بین ۳-۲ شکست در هر متر. به‌علاوه تعدادی سوراخ قیفی شکل در فواصل ۲-۱ متری مشاهده می‌شود که هر دو مشخصه، نفوذ سریع آبهای سطحی را تسهیل می‌کند

 



:: برچسب‌ها: سعید ساله مقدم,
نويسنده : ...


مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان می باشد

 

این مجسمه که در یکی از بالاترین نقاط شهر ریو، در ارتفاع 700 متری با 30 متر بلندی ساخته شده  است. ساخت این مجسمه در سال 1921 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت، هزینه آن در آن زمان 250 هزار دلار بود که معادل 3.5 میلیون دلار امروزی است. این مجسمه که بیش از هزار تن وزن دارد در روز و شب از هر نقطه ای در شهر قابل مشاهده است.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


شهر ریو دوژانیرو

ریو دوژانیرو (به پرتغالی: Rio de Janeiro) در جنوب شرقی کشور برزیل قرار دارد. این شهر پس از شهر سائوپولو بزرگ‌ترین شهر برزیل است و تا سال ۱۹۶۰ پایتخت این کشور بود. این شهر توریستی در کنار کوه‌های انبوه از جنگل و سواحل و خلیج‌های زیبای اقیانوس اطلس قرار گرفته‌است. شهر ریو دوژانیرو، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ خواهد بود. شهر ساحلی ریو دارای ۳ ساحل به نامهای ساحل کُپاکاپانا، ایپانما و لِبلان است.
گفتنی است این سواحل به بهشت موج سواران معروف هستند. در «سواحل آزاد» شناگران و موج سواران می توانند به صورت کاملاً برهنه و بدون هیچگونه لباس شنا و مایو به شنا و گرفتن حمام آفتاب بپردازند. قسمتی از معروفیت این سواحل مربوط به این قانون است. در بالای کوه کورکووادو (corcovado) بزرگ‌ترین مجسمهٔ دنیا قرار دارد. این مجسمه ۷۱۰ متر ارتفاع دارد که شمایل عیسی مسیح را با آغوش باز به تصویر کشیده‌است. درپی میزبانی ریو دو ژانیرو برای المپیک موجی از شادی در این شهر به راه افتاد در پی انتخاب شهر ریو دو ژانیروی برزیل به عنوان میزبان المپیک دو هزار و شانزده موجی ازشادی در این شهر به وجود امده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی ؛ مراسم انتخاب شهر میزبان رقابتهای المپیک دوهزار وشانزده که در شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار می شد به صورت زنده از طریق مانتیورهای بزرگ در خیابانهای چهار شهر رقیب یعنی شیکاگوی امریکا ، توکیوی ژاپن ،مادرید اسپانیا و ریو دو ژانیروی برزیل برای علاقه مندان به این رقابت مهم ورزشی پخش می شد . زمانی که خبر انتخاب شهر ریو دو ژانیرو به عنوان میزبان المپیک دوهزار وشانزده اعلام شد حاضران در خیابانهای ریو دو ژانیرو انچنان خوشحال شدند که سر از پا نمی شناختند و جشن و شادی به راه انداختند.
ریو دو ژانیرو نخستین شهر در آمریکای جنوبی است که به عنوان میزبان رقابتهای مهم المپیک انتخاب می شود .

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


زندگی نامه کریم بنزما

نام : کریم بنزما ملیت : فرانسه تاریخ تولد : هفدهم دسامبر 1987 قد : 182 سانتیمتر وزن : 74 کیلو گرم پست تخصصی : مهاجم محل تولد : لیون فرانسه علاقه ی او به فوتبال از حومه ی شهر لیون که او در آن رشد یافت آغاز شد . در 9 سالگی به المپیک پیوست ، شش سال بعد او به مدرسه ی ولاژ تولا پیوست . ما به بررسی زندگینامه ی کریم بنزما در چند بخش می پردازیم . کریم ینزما (19 دسامبر 1987) اصلیتی مانند زیدان دارد . هر دوی آنها در منطقه ی کابیلیای الزایر ریشه دارند. دا لاکهال بنزما ، پدر بزرگ کریم ، در آنجا می زیست تا این که بالاخره در دهه ی 50 ، خانواده ی بنزما به لیون کوچ کردند . بازیکن رئال اولین ضربه ی خود در زمین چمن به توپ را در ال برون ، در شمال شهر لیون زد . " هنوز صدای موسیقی رپ ماشین جوانانی که با خوشحالی از آنجا می گذشتند را به یاد می آورم . من همیشه با برادر کوچکم بازی می کردم ، من حمله می کردم و او دفاع می کرد ." کریم دز یک خانواده ی نه نفره ششم است . (پنج دختر ، چهار دختر) پدرش کارمند مجلس بود و مادرش خانه دارد . او همچنان به بازی در مدرسه ی ژان لورگت ادامه داد و سپس به ترایون بارون پیوست . او در این تیم توانست با هت تریک در برابر یک تیم لیونی ، نظر چند استعدادیاب را به خود جلب کند . او در آنجا اولین قراردادش را با المپیک منعقد کرد و شش سال بعد راهی مدرسه ی ژان مولین و تیم ژرلاند ولاژ تولا شد . خانواده اش به تشویق او می پرداختند . سلی ، خواهرش آن زمان را به یاد می آورد :" به یاد می آورم که همیشه در زمین فوتبال بود و با افرادی که سه چهار سال از او بزرگتر بودند بازی می کرد . او بیشتر در زمین فوتبال راحت بود تا در مدرسه . او در طبقه پنجم مدرسه تولا ولاژ اتاق داشت ، با چشم انداز استادیوم ژرلاند (استادیوم المپیک)" یاد گرفتم که چطور باید در یک خوابگاه زندگی کنم" حالا یانیس تافر (ستاره ی جوان لیون) به گفته ی خودش این اتاق را تصاحب کرده است . بنزما در در فوریه 2007 به اکیپ گفت : واقعا من هیچگاه علاقه ای به لیگ فرانسه نداشته ام ، قلب من همیشه در مادرید بوده است .



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


رگ‌ها (سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها)

رگ‌ها (سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها)

۱) سرخرگ‌ها: 
رگهائی هستند که در آنها خون قرمز یا تصفیه شده جریان دارد. خون با فشار سرعت زیاد در سرخرگ‌ها جریان دارد. جهت خون در سرخرگ‌ها از قلب به طرف اندام‌ها است. با اینکه خون از قلب به‌طور متناوب در سرخرگ‌ها می‌ریزد، جریان خون در آن مداوم و پیوسته است و این به‌خاطر خاصیت الاستیکی جدار سرخرگ‌ها است. در بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین این خاصیت از بین می‌رود. اگر دست را روی یک سرخرگ قرار بدهیم، نبض یا ضربان قلب را می‌توان لمس کرد. خون با فشار زیاد در سرخرگ‌ها جریان دارد و مقدار فشار خون در یک فرد بالغ و سالم ۱۲۰ میلی‌متر جیوه (فشار بالا) روی ۸۰ میلی‌متر جیوه (فشار پائین) می‌باشد.
۲) سیاهرگ‌ها:
 رگ‌هائی هستند که در آنها خونی که از اندام‌ها آمده جریان دارد و توسط سیاهرگ‌های بزرگ به قلب یعنی دهلیز راست می‌ریزد . بنابراین جهت سیاهرگ از اندام‌ها به طرف قلب است. فشار خون در سیاهرگ خیلی کم است به‌طوری که در نزدیکی قلب به صفر می‌رسد ولی عواملی هستند که به بازگشت خون به قلب کمک می‌کنند. عامل اصلی فشار ناچیزی است که به وسیله انقباض بطن چپ در رگ‌ها حاصل شده است. دیواره سیاهرگ از سرخرگ نازک‌تر است و نیز مقاومت کمتری دارد. ساختمانی به‌نام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که مانع بازگشت خون در سیاهرگ می‌شود. مهمترین بیماری سیاه‌رگ‌ها واریس است.
مویرگ‌ها:
رگ‌های ریز و کوچکی هستند که در اندام‌ها وجود دارند و باعث تغذیه اعضاء و بافت‌های مختلف می‌شوند. مولکول‌ها و گلبول‌های سفید از دیواره آنها گذشته و وارد بافت‌ها می‌شوند. فشار خون در مویرگ‌ها کم و حدود ۱۰ میلی‌متر جیوه است. مویرگ‌ها حد واسط سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها هستند.

 

 

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: سعید ساله مقدم,
نويسنده : ...


باشگاه فوتبال رئال مادرید

(به اسپانیایی: Real Madrid Club de Fútbol) یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است که در مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد. رئال موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اروپا و موفقترین تیم فوتبال قرن ۲۰ به انتخاب فیفا است. آن‌ها دارای رکورد ۳۲ بار قهرمانی در لالیگا، ۱۹ قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی)، ۹ سوپرکاپ اسپانیا، ۱۰ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ جام یوفا، ۲ سوپرکاپ اروپا و ۳ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان هستند. کلمهٔ رئال در زبان اسپانیایی، به معنی «سلطنتی» است، این لقب را شاه آلفونسو سیزدهم در سال ۱۹۲۰ بر این تیم نهاد. همچنین در همان سال، شکل یک تاج نیز بر روی آرم این باشگاه قرار گرفت.Real Madrid Club de Fútbol عبارتی است به زبان اسپانیایی که به معنای باشگاه فوتبال مادرید پادشاهی می‌باشد.

رئالی‌ها در طی تاریخ خود، حتی یک بار هم از لیگ اول اسپانیا (لالیگا) خارج نشدند و همیشه در این لیگ حضور داشتند. آن‌ها از دهه ۵۰ بود که خود را به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال اسپانیا و اروپا به همگان معرفی کردند. در دهه ۸۰ یکی از بهترین دوران‌های خود را داشتند و یکی از بهترین تیم‌ها بودند (معروف به «تیم کرکس‌ها») که موفق به کسب دو جام یوفا، ۵ قهرمانی متوالی اسپانیا، ۱ قهرمانی جام اسپانیا و ۳ قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا شدند.

لباس تیم از ابتدا به رنگ سفید بوده‌است. هر چند که رنگ آبی که در ابتدا کاملاً در لباس تیم مشخص بود، بارها به‌خاطر زیباترشدن و یا تغییر حامی مالی تیم، دچار تغییر شد. ورزشگاه خانگی آن‌ها، سانتیاگو برنابئوست که گنجایش ۸۰٫۳۵۴ نفر به صورت نشسته را داراست. این ورزشگاه در مرکز شهر مادرید قرار دارد و از سال ۱۹۴۷، ورزشگاه اختصاصی این تیم شد. این ورزشگاه تاکنون ۴ بار و در سال‌های ۱۹۵۷، ۱۹۶۹، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰، میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا بوده‌است.

رئال مادرید سال‌هاست که در لالیگا، از تیم‌های قدرتمند محسوب می‌شود و رقیب اصلی تیم نیز، بارسلوناست. از نظر درآمد، رئال مادرید با ۵۱۲ میلیون یورو درآمد درسال ۲۰۱۲ در صدر تیم‌های دنیا، اولین تیم پرارزش دنیا است.[۳][۴]

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


لقب تیم های معروف

● آلمان

▪ اف.ث.هالیوود ............. بایرن‌مونیخ‌

▪ کره‌اسب‌ها ............... بروسیا دورتموند

▪ شیاطین سرخ ........... کایزرسلاترن

▪ بزها ........................ اف. ث. کلن

▪ شیرها ..................... مونیخ ۱۸۶۰

▪ معدنچی‌ها ................ شالکه ۰۴

 

● فرانسه

▪ خروس‌ها .................. تیم ملی فوتبال فرانسه

▪ قناری‌ها ................... باشگاه نانت

▪ شیرها ..................... باشگاه لیون

▪ پسرها ..................... باشگاه مارسی

▪ شاهزاده‌ها ............... باشگاه موناکو

▪ عقاب‌ها ................... باشگاه نیس

▪ لک‌لک‌ها .................. باشگاه استراسبورگ

 

● اسپانیا

▪ آزلگرونا ...................... باشگاه بارسلونا

▪ کهکشانی‌ها، اشباح .............. باشگاه رئال‌مادرید

▪ شیرها ...................... باشگاه آتلتیک بیلبائو

▪ پرنده‌های عاشق ......... باشگاه اسپانیول

▪ خفاش‌ها ................... باشگاه کاستلون

▪ پسران ماتریس ........... باشگاه آتلتیکو مادرید

▪ آشوبگران ................... تیم ملی فوتبال اسپانیا

 

● هلند

▪ پسران خوب ................ باشگاه آژاکس آمستردام

▪ موش‌های صحرائی ....... باشگاه بره‌دا

▪ کشاورزان با کلاس ........ باشگاه گراف شاپ

▪ نارنجی‌پوشان ............... تیم ملی فوتبال هلند

 

● پرتغال

▪ عقاب‌ها ...................... باشگاه بنفیکا لیسیون

▪ اژدهاها ...................... باشگاه پورتو

▪ شیرها ........................ باشگاه اسپورتینگ لیسیون

● ترکیه

▪ عقاب‌های سیاه .............. باشگاه بشیکتاش

▪ قناری‌ها ........................ باشگاه فنر باغچه

▪ شیرها .......................... باشگاه گالاتاسرای

 

● انگلستان

▪ گربه‌های سیاه ................. ساندرند

▪ بدذات‌ها ......................... آستون ویلا

▪ کنار رودی‌ها .................... بلکبرن روورز

▪ آواره‌ها ........................... بولتون واندررز

▪ دلاوران ........................... چارلتون آتلتیک

▪ بازنشسته‌ها .................... چلسی

▪ آب‌نبات‌سازها .................... اورتون

▪ کلبه‌نشین‌ها .................... فولهام

▪ قرمزها ............................ لیورپول، تاتینگهام فارست

▪ آبی‌های آسمانی .............. منچسترسیتی

▪ بورو ................................. میدلزبورو

▪ سیاه و سفیدها، زاغ‌ها ........ نیوکاسل

▪ سفیدهای زنبقی ................ تاتنهام هانسپرز

▪ توپچی‌های لندن ................. آرسنال

▪ زنبورهای سرخ ................... واتفورد

▪ چکش‌ها ........................... وستهام یونایتد

▪ بیسکویت‌سازها .................. ریدینگ

▪ بچه‌های تخس .................... بارنزلی

▪ آبی‌ها ............................... بیرمنگام سیتی

ایتالیا

▪ لاجوردی‌پوشان ................................ تیم ملی فوتبال ایتالیا

▪ بانوی پیر ........................................ باشگاه یوونتوس

▪ پرستوها ......................................... باشگاه بر‌شا

▪ جزیره‌نشینان ................................... باشگاه کالیاری

▪ بنفشه‌ها ........................................ باشگاه فیورنتینا

▪ افعی‌ها .......................................... باشگاه اینتر

▪ عقاب‌ها .......................................... باشگاه لاتزیو

▪ شیاطین سرخ و مشکی ..................... باشگاه میلان

▪ زرافه‌ها ........................................... باشگاه پروجا

▪ گاوهای نر ........................................ باشگاه تورینو

▪ گرگ‌ها ............................................ باشگاه رم

▪ الاغ‌های پرنده ................................... باشگاه کیه‌وو

 

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


چشم انسان

ساختمان چشم انسان

قسمت هاي مختلف چشم انسان عبارتند از:پلک ها، ملتحمه، قرنيه، ليمبوس، صلبيه، عنبيه، مردمک، عدسي،اتاقک قدامي، مشيميه، فضاي خلفي و زجاجيه، شبکيه، عصب چشم و عضلات چشم. 

 

 

پلک ها:

 

 

پلک ها؛ بافت هاي منحصر به فردي هستند که پوشش مخاطي متحرکي را تشکيل مي دهند که تمام سطح کره چشم را مي پوشاند . بنابراين پلکها خط مقدم دفاع سطح چشم در مقابل خشکي و آسيب ها مي باشند . اگر پلکهادچاراختلالات آناتوميک يا عملکردي باشند ،  اولين قدم درماني در جهت بهبود وضع سطح چشم، اصلاح فيزيولوژي نرمال پلک است.حدود 100 مژه در پلک بالا و 50 مژه در پلک پايين وجود دارد که دقيقا قدام به صفحه تارسي خارج شده و به سمت جلو خم مي شوند. مژه هاي فوقاني به سمت بالا و مژه هاي تحتاني به سمت پايين قوس برمي دارند که باعث گير انداختن و جلوگيري از ورود اجسام ريز به داخل سطح کره چشم مي شوند. 

 ملتحمه:

ملتحمه يك لايه شفاف محافظ است كه سطح داخلي پلك ها و روي سفيدي كره چشم را مي پوشاند.در واقع ملتحمه يك اپيتليوم مخاطي است كه از محل اتصال پوستي مخاطي لبه پلك تا ليمبوس قرنيه اي - صلبيه اي ادامه يافته است . مساحت ناحيه  ملتحمه بيشتر از سطح كره چشم و پلكهاست و باعث ايجاد چندين چين مي شود. چين ها در فورنيكس ها برجسته تربوده وبراي حركت كره چشم لازم هستند . در سمت داخل، فورنيكس وجود ندارد و چين ملتحمه ايجاد چين نيمه هلالي را مي كند.

 قرنيه:

 

قرنيه(Cornea) راهي است كه از طريق آن اطلاعات بينايي از دنياي خارج وارد چشم  مي شود. بنابراين، يك بافت اپتيكي كاملا تخصص يافته است كه بايدشفافيت وتوانائي انكسار نور مرئي آن حفظ شده و در مقابل نيروهاي خارجي مثل خشكي،  تهاجم ميكروبي و آسيب وضربه ها مقاومت كند.قرنيه  بافتي است شفاف در جلوي چشم که در محل ليمبوس (حلقه دور قرنيه) به ملتحمه متصل مي‌شود. قطر افقي آن 75/11 و قطر عمودي 6/1? ميليمتر است. ضخامت آن از مرکز به محيط افزايش مي‌يابد (65/0- 52/0) ميليمتر. منابع تغذيه قرنيه ، عروق ليمبوس ، زلاليه و اشک است. قسمت سطحي قرنيه بيشتر اکسيژن خود را از اتمسفر مي‌گيرد. ساختمان يکنواخت ، بي‌آب بودن و بي‌رگ بودن عوامل شفافيت قرنيه مي‌باشد.اعمال جراحي ليزيک و يا ليزر براي تصحيح شماره عينک بر روي اين قسمت انجام مي گيرد. با انجام اين گونه اعمال جراحي، انحناي قرنيه تغيير و شماره چشم اصلاح مي گردد .

به گفته ديگر؛ قرنيه قسمت شفاف و شيشه مانند جلوي چشم مي‌باشد که مقطعي از يک کره يا يک جسم بيضوي منظم است که از وراي آن قسمت رنگي چشم يعني عنبيه ديده مي‌شود. در واقع رنگ چشم وابسته به عنبيه است که از فردي به فرد ديگر متفاوت مي‌باشد و قرنيه کاملا شفاف است. نور پس از عبور از قرنيه و عدسي چشم به شبکيه مي‌رسد تا در آنجا تصوير تشکيل گردد و پس از فعل و انفعالاتي، اطلاعات اين تصوير بصورت امواج الکتريکي-عصبي به مغز منتقل گردد و فعل بينايي کامل گردد. هر گونه اختلالي که در اين مسير بروز نمايد سبب کاهش بينايي مي‌شود. قرنيه اولين عنصر در اين مسير مي‌باشد و وجود يک قرنيه شفاف و با شکل هندسي منظم، لازمه اصلي بينايي است

 ليمبوس

ليمبوس محل آناتوميكي تبديل اپيتليوم اسكلرا و ملتحمه به قرنيه بوده و معتقدند كه محل سلولهاي  بنيادي اپي تليال قرنيه است. در ليمبوس، اپي تليوم مطبق منشوري ملتحمه به اپي تليوم مطبق سنگفرشي قرنيه و آستر مخاطي رگدار اپيتليوم ملتحمه به يك شبكه پرعروق ليمبال ختم مي شود. براي تامين غذا و اكسيژن سلولهاي بنيادي ليمبوس كه ميتوزفعال دارند، اين شبكه عروقي اهميت دارد. علاوه بر اين ليمبوس در تعيين حدود سلولهاي ملتحمه از سلولهاي قرنيه نقش دارد.

 صلبيه:

صلبيه قسمت سفيدي چشم است که درامتداد قرنيه ميباشد و تا پشت چشم و تاعصب بينايي ادامه مي يابد. در واقع صلبيه بافت نسبتاً محكمي است كه دورتا دور كره چشم به جز قرنيه را مي پوشاند

 عنبيه:

عنبيه بخش رنگي پشت قرنيه است كه رنگ چشم افراد را تعيين مي كند.عنبيه  به رنگهاي مختلف مانند آبي، سبز، قهوه‏اي، عسلي وغيره مي‏باشد.

 

 مردمک:مردمك، سوراخي است در وسط عنبيه  که مقدار نور وارد شده به چشم را تنظيم مي كند. وقتي چشم در محيط پر نور قرار مي گيرد مردمك تنگ مي شود تا مقدار نور كمتري وارد چشم شود؛ و بر عکس زماني که چشم در محيط كم نور قرار مي گيرد مردمك گشاد مي شود تا نور بيشتري وارد چشم شود.

 عدسي:

عدسي عضوي است محدب الطرفين ، قابل انعطاف، بدون رگ و شفاف با قطر 9 ميليمتر و ضخامت 4 ميليمتر که ما بين مايع زلاليه و زجاجيه چشم قرار دارد. و توسط زنولها به شيارهاي بين جسم مژگاني اتصال دارد.عدسي در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روي شبکيه را انجام مي‌دهد.

در هنگام مطالعه، عدسي با تغيير انحنا خود اين امکان را ايجاد مي‌نمايد که بتوانيم اجسام نزديک را بخوبي ببينيم. اين قابليت از سن 45-40 سالگي به بعد، کاهش مي‌يابد و بنابراين پير چشمي عارض مي‌گردد، بدين معنا که براي ديد نزديک و مطالعه نياز به عينک جداگانه خواهد بود. هرگاه فردي به نزديک نگاه مي‌کند، انقباض عضله سيلياري، کشش عدسي را کم مي‌کند و لذا عدسي کروي‌تر شده و قدرت انکساري بيشتري پيدا مي‌کند و تصوير جسم نزديک را بر شبکيه مي‌اندازد (عمل تطابق). در نگاه به دور عکس اين حالت اتفاق مي‌افتد. با پير شدن و کاهش حالت ارتجاعي عدسي ، قدرت تطابق آن کاهش مي‌يابد و فرد تار مي‌بيند.اين همان حالتي است كه به آن پير چشمي گفته مي شود.
آب مرواريد که يکي از شايعترين بيماريهاي چشم ميباشد که بعلت کدر شدن عدسي چشم اتفاق مي افتد.

اتاقک قدامي:

اتاقک قدامي فضاي كوچكي است كه بين قرنيه و عنبيه قرار دارد. در اين فضا مايعي به نام زلاليه جريان دارد.در چشم  مرتباً مقداري از مايع زلاليه توليد و ازطريق مجاري زاويه چشم خارج مي شود . اگر به هر دليلي تعادل بين توليد و خروج اين مايع به هم بخورد مقدار مايع زلاليه در چشم افزايش پيدا مي كند و فشار داخل كره چشم از حد طبيعي بيشتر مي شود. بالا رفتن فشار چشم به پرده شبكيه و عصب بينايي آسيب مي زند و باعث بيماري آب سياه يا گلوكوما مي شود.

 مشيميه:

مشيميه پرده نازك سياه رنگي است كه دور شبكيه را احاطه كرده است. اين پرده تعداد زيادي رگ هاي خوني دارد كه مواد غذايي را به بخش هايي از شبكيه مي رساند. به علاوه سلول هاي اين لايه حاوي تعداد زيادي رنگ دانه سياه ملانين است كه رنگ سياهي به اين بخش از چشم مي دهد. وجود رنگ سياه مانع از انعكاس نورهاي اضافي در داخل كره چشم مي شود و به تشكيل تصوير واضحتر كمك مي كند.

 فضاي خلفي و زجاجيه:

فضاي خلفي چشم كه محوطه پشت عدسي چشم است توسط زجاجيه که در واقع يک ماده ژله مانند شفاف است  پر مي‏شود. در بعضي شرايط مثل افزايش سن، ضربه به چشم، نزديک بيني متوسط تا شديد، ديابت و ....  ساختمان ژله مانند زجاجيه تغيير مي كند و در بعضي جاها حالت آبكي پيدا مي كند.اين تغييرات بصورت اشكال متحركي شبيه مو و يا بال مگس ( مگس ‏پران) در ميدان بينايي ديده مي شوند. خصوصا در موقع نگاه به يك زمينه سفيد و روشن اين اشکال بيشتر جلب توجه مي‏كند.

در صورتي که فردي به صورت حاد دچار مگس پران و يا احساس جرقه زدن (فلاشينگ) شود؛ بايد از نظر احتمال سوراخ شدگي شبکيه معاينه شود. 

شبکيه:

قسمت حساس به نور چشم است كه در پشت چشم ، مابين  زجاجيه و مشيميه قرار دارد و شامل مجموعه اي از سلولهاي حساس به نور و انواع مختلف نرونهاست. سلولهاي استوانه اي مسئول ديد سياه و سفيد هستند و سلولهاي مخروطي رنگها را تشخيص مي دهند. نرونهاي مياني شبكيه نيز سيگنالهاي بينايي رسيده را جمع آوري و اطلاعات را به عصب بينايي منتقل مي كنند.

شبكيه از ميليونها سلول اختصاصي فتورسپتور (گيرنده نور)بنام سلولهاي مخروطي و استوانه اي تشكيل شده است كه شعاعهاي نوري را به سيگنالهاي الكتريكي تبديل مي كنند و از طريق عصب بينايي به مغز منتقل مي كنند. سلولهاي استوانه اي توانايي ديد در نور كم و سلولهاي مخروطي توانايي ديد رنگها را به ما مي دهند .

ماكولا، كه در مركز شبكيه قرار دارد، محل تجمع بيشترين تعداد سلولهاي مخروطي است. فوآ، فرورفتگي كوچكي در مركز ماكولا، بيشترين سلول مخروطي را داراست. ماكولا مسئول ديد مركزي، ديد رنگها و تشخيص دقيق جزئيات است. سلولهاي استوانه اي درقسمت محيطي شبكيه (اطراف شبكيه) قرار دارند و امكان ديد در شب و ديدن حركت اشياء در اطراف را مي دهد . 

 لايه پيگمانته (رنگدانه دار) شبکيه مابين شبكيه و مشيميه قرار دارد و حاوي ملانوسيتهايي است كه مسئول رنگ سياه آن هستند. اين پيگمانها باعث مي شوند تمام نورها داخل چشم جذب شود وچشم مانند اتاق تاريك عكاسي عمل كند. 

عصب چشم:

عصب بينايي، در پشت شبكيه قراردارد كه سيگنالها را از سلولهاي فتورسپتور به مغز منتقل مي كند . اين عصب پيام هاي بينايي را  از شبکيه به مغز ارسال مي كند.در بعضي ازبيماريها مانند مولتيپل اسکلروزيس يا همان MS ، مسموميت با الکل متيليک (الکل چوب)، آب سياه و.... عصب بينايي آسيب مي بيند. 

عضلات چشم:

 

حركات كره چشم در هر چشم به وسيله 6 عضله خارج کره چشمي كه به اطراف كره چشم مي چسبد كنترل مي شود. اختلال حرکتي و يا عدم هماهنگي آن ها مي تواند به انحراف چشم يا لوچي منجر شود.

 

 

 

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: سعید ساله مقدم,
نويسنده : ...


زندگی نامه کریستوف کلمب

کریستف کلمب در سپتامبر سال ۱۴۵۱ میلادی در شهر بندری جنوا ایتالیا دیده به جهان گشود. پدرش دومنیکو کلمبو تاجر پشم و مادرش سوزانا فونتاناروسا دختر یک بازرگان پشم بود. کلمب سه برادر کوچکتر به نام‌های بارتولومئو، جیووانی په لِگرینو و جیاکامو و خواهری به نام بیانچینِتا داشت. در ۱۴۷۰م. خانواده‌اش برای کار به ساوانو کوچیدند جایی که کریستف و برادرش بارتولومئو توانستند در کنار پیشه خانوادگی کارتوگرافی (نقشه‌کشی) نیز بیاموزند. کلمب تحصیلات رسمی نداشت و تا حدود بیست و چهار سالگی خواندن و نوشتن نمی‌دانست اما چون آرزو داشت که ناخدای کشتی شود در این دوره و بعد از آن کوشید تا با مطالعه‌ی فراوان نزد خود این کمبود علمی را جبران کند.
در سال۱۴۷۴ میلادی کلمب در شمار كاركنان کشتی گروه «سرمایه‌داران اسپنولا» که از مشتریان جنوایی پدرش بودند درآمد. پس از آن یک سالی را روی کشتی‌ای در حوالی آبهای جزیره‌ی خیوس (واقع در دریای اژه) خدمت کرد. پس از دیداری کوتاه از خانه کلمب دوباره رهسپار خیوس شد و یک سال دیگر را آنجا گذراند.
در ۱۴۷۶ میلادی همراهی با یک هیأت بازرگانی این فرصت را نصیب کلمب کرد تا برای نخستین بار به اقیانوس اطلس سفر کند ولی در حوالی خلیج سنت وینسنت دزدان دریایی‌ فرانسوی به ناوگان حمله‌ور شدند و آن را به آتش کشیدند و کلمب که جان بدر برده بود، به ناچار شش مایل شنا کرد تا خود را به ساحل برساند.
در ۱۴۷۷ میلادی کلمب مقیم پرتغال شد که در آن زمان قطب بازرگانی دریایی‌ اروپا بود و کشتی‌های زیادی از آنجا به مقصد انگلستان، ایرلند، ایسلند، جزیره‌ی مادئیرا، مجمع‌الجزایر آزور و افریقا عازم می‌شدند. کریستف و بارتولومئو کار خود را در لیسبون (پایتخت) با نقشه‌کشی آغاز کردند. پس از مدت کلمب به عنوان تاجر ملوان به یک ناوگان پرتغالی پیوست و طی دو سال برای خرید شکر به مادئیرا و از طریق ایرلند به ایسلند سفر کرد. او پس از سفری به سواحل غرب افریقا به مقام نمایندگی تجاری پرتغال در کرانه‌ی گینه منصوب شد.(۱۴۸۲ میلادی - ۱۴۸۵ میلادی).
اندیشه‌ی سفر
همانطور که گفتیم در عصر کلمب، اروپاییان برای سفر به هند (منظور از هند آسیای جنوبی و شرقی بود) راهی نداشتند جز حرکت به سمت جنوب، دور زدن قاره‌ی افریقا از کنار دماغه‌ی امید نیک و رفتن به طرف شرق در طول اقیانوس هند. در دهه‌ی ۱۴۸۰ میلادی، کلمب نیز خیال سفر به هند را در سر داشت ولی نه از طریق معمول. او می‌خواست با حرکت مستقیم از اروپا به سوی غرب و عبور از دریای محیط (اقیانوس اطلس) به آسیا برسد.
از نظر دیگران نقشه‌ی جسورانه‌ی کلمب نپذیرفتنی و بیفایده بود و او ناچار شد برای یافتن پشتیبانانی در میان قدرتمندان و افراد صاحب‌نفوذ کوشش زیادی به کار برد. برخی معتقدند که علت این استقبال سرد، اعتقاد اروپایی‌ها به تخت بودن کره‌ی زمین بود. اما این تصور درست نیست؛ در اواخر سده پانزدهم بسیاری‌ از مردم بویژه طبقات بالای جامعه و ملوانان و دریانوردان بخوبی می‌دانستند که زمین گویسان (کروی) است؛ مسأله این بود که تخمین کلمب از فاصله اروپا و هند مورد قبول کارشناسان و خبرگان نبود.
در آن زمان اکثر جغرافیدانان این نظریه‌ی بطلمیوس را پذیرفته بودند که ۱۸۰ درجه از مساحت کره‌ی زمین را خشکی (شامل اروپا، آسیا و افریقا) و ۱۸۰ درجه دیگر را آب پوشانده است. همچنین بر طبق محاسبات آنان محیط کره‌ی زمین ۳۹۰۰۰ کیلومتر بود. (اندازه‌ی واقعی ۴۰۰۰۰ کیلومتر است) بنابراین سفر از اروپا به هند از سمت مشرق نزدیکتر از سمت مغرب می‌شد. این در حالی بود که کلمب با پیروی از محاسبات پیر دائیلی، ۲۲۵ درجه از مساحت زمین را خشکی و فقط ۱۳۵ درجه از آن را پوشیده از آب می‌دانست. علاوه بر این او معتقد بود که محیط کره‌ی زمین ۲۸۰۰۰ کیلومتر است. به عبارت دیگر وی عرض اقیانوس اطلس را بسیار بسیار کمتر از حد واقعی آن تخمین زده بود. برپایه محاسبه‌ی او، افریقا و ژاپن تنها ۴۰۰۰ کیلومتر از هم فاصله داشتند درحالیکه فاصله‌ی واقعی ۱۷۰۰۰ کیلومتر بود. بیشینه‌ی دریانوردان اروپایی معتقد بودند مسافت میان اروپا و آسیا از سمت غرب چنان طولانی است که با کشتی نمی‌توان آن را پیمود. واضح است که حق با آنان بود و کلمب اشتباه می‌کرد ولی نهایتاً همچون بسیاری از مردمان موفق، پیروزی از طریقی غیرمعمول به وی روی‌آور
سفر نخست
کلمب در آغاز در سال ۱۴۸۵ میلادی طرح خود را به دربار پرتغال ارائه داد و پیشنهاد کرد که زیر پرچم این کشور در جزایر هند به اکتشاف بپردازد اما کارشناسان پادشاه پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که خط سیر سفر بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که کلمب ادعا می‌کند (امروز می‌دانیم که مسافت واقعی حتی از برآورد پرتغالی‌ها نیز درازتر بود) و درخواست او پذیرفته نشد. احتمالاً طمع زیاد و توقعات مالی نامعقول کلمب هم در رد تقاضایش بی‌تأثیر نبود.
او که از مقامات لیسبون نومید شده بود به اسپانیا رقیب سیاسی پرتغال پناه برد تا از حاکمان آن دیار کمک بخواهد. در ۱۴۸۵ میلادی بخش اعظم اسپانیای امروزی زیر سلطه‌ی فردیناند شاه آراگون و ایزابلا ملکه‌ی کاستیل بود که پس از ازدواج با یکدیگر بطور مشترک بر قلمروی بزرگ حکومت می‌کردند. کلمب در مجموع توانست نقشه‌اش را به متخصصان دربار اسپانیا بقبولاند اما هفت سال (تا ۱۴۹۲ میلادی) طول کشید تا با شاه و ملکه به توافق نهایی برسد. در نهایت قرار بر این شد که نیمی از بودجه‌ی سفر را سرمایه‌‌داران ایتالیایی بگذارند و نیم دیگر از سوی‌ دولت اسپانیا فراهم شود. نبردهای سخت با مسلمانان و تصرف گرانادا خزانه سلطنتی را تهی کرده بود و پرداخت همین سهم پنجاه درصدی هم برای دولت آسان نبود. پیش از آغاز سفر شاه و ملکه کلمب را به مقام دریاسالاری گماردند و سخاوتمندانه حق موروثی حکومت بر تمام سرزمین‌های کشف شده در آن سوی اقیانوس را به وی بخشیدند. احتمالاً آن دو گمان می‌کردند که کلمب هرگز از سفر باز نخواهد گشت.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


زندگی نامه جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولانا

جلال‌الدین محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی معروف‌به جلال‌الدین محمد بلخی، مولوی، مولانا، جلال‌الدین رومی و رومی از مشهورترین شاعران فارسی‌زبان ایرانی  است. نامش محمد و لقبش در دوران زندگی خود «جلال‌الدین» و گاهی «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» بوده و لقب «مولوی» در قرن‌های بعد برای وی به کار رفته و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. خانوادهٔ وی از خانواده‌های محترم بلخ بود و پدرش هم از سوی مادر به قولی دخترزادهٔ سلطان محمد خوارزمشاه بود، هرچند «بدیع‌الزمان فروزانفر» از مولوی‌شناسان نامدار با ارائهٔ دلایل کافی این نظریه را رد کرده‌است.

آغاز زندگی

مولاناجلال‌الدین محمد بلخی در 15 مهرماه 586  - ۶ ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری - در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین خطیبی معروف‌به بهاءالدین ولد و سلطان‌العلما، از بزرگان صوفیه و عارفان بود و نسبت خرقهٔ او به احمد غزالی می‌پیوست. وی در عرفان و سلوک سابقه‌ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می‌دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچم‌داران کلام و جدال با او مخالفت کردند. از جمله فخرالدین رازی که استاد سلطان محمد خوارزمشاه بود و بیش از دیگران شاه را بر ضد او برانگیخت. سلطان‌العلما احتمالاً در سال 592 -  ۶۱۰ هجری - هم‌زمان با هجوم چنگیزخان از بلخ کوچید و سوگند یاد کرد که تا محمد خوارزمشاه بر تخت نشسته، به شهر خویش بازنگردد. در طول سفر با فریدالدین عطار نیشابوری نیز ملاقات داشت و عطار، مولانا را ستود و کتاب اسرارنامه را به او هدیه داد. وی به قصد حج، به بغداد و سپس مکه و پس از انجام مناسک حج به شام رفت و تا اواخر عمر آن‌جا بود و علاءالدین کیقباد پیکی فرستاد و او را به قونیه دعوت کرد. مولانا در نوزده سالگی با گوهر خاتون ازدواج کرد. سلطان‌العلما در حدود سال 609 - ۶۲۸ هجری - جان سپرد و در همان قونیه به خاک سپرده شد. در آن هنگام مولانا جلال‌الدین ۲۴ سال داشت که مریدان از او خواستند که جای پدرش را پر کند.

همه کردند رو به فرزندش                  که تویی در جمال مانندش

شاه ما زین سپس تو خواهی بود        از تو خواهیم جمله مایه و سود

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


دانستنیهای جالب درباره كره زمين

- خورشيد را 9 سياره احاطه كرده‌اند كه در بين آنها كره زمين از نظر فاصله با خورشيد، سومين كره است و از چهار سياره داخلي بزرگ‌تر است.از پنج سياره بيروني، چهار تاي آنها از كره زمين بزرگ‌تر هستند. زمين در مداري گردش مي‌كند كه هيچ وقت از 5/91 ميليون مايل به خورشيد نزديك‌تر نمي‌شود و از 5/94 ميليون مايل دورتر نمي‌شود.

 

جالب‌تر اينجا است كه اين مدار تقريباً دايره مانند است و اگر غير از اين بود زندگي روي كره زمين غير ممكن مي‌شد زيرا حيوانات و گياهان در زمستان از سرما يخ مي‌زنند و در تابستان از گرما كباب مي‌شدند. ‏


-زمين در مقايسه با كائنات يك كره جوان و جديد است با اين حال زمين حدود 5/4 هزار ميليون سال عمر دارد. كشف اين موضوع از بررسي‌هاي انجام شده توسط راديواكتيو كه در تعيين عمر سنگ‌ها از آن استفاده مي‌شود، به دست آمده است.تمامي عناصر راديواكتيو همانند اورانيوم كه براي عكس العمل تعيين شده به كار مي‌رود، به عناصر مختلف در ميزان ثابتي، تغيير شكل مي‌دهند.
به وسيله اندازه گرفتن اين دو، يعني مقدار عنصر راديواكتيو اصلي و عنصر راديواكتيو تغيير شكل يافته، مي‌توان عمر تشكيل سنگ را حساب كرد. قديمي‌ترين سنگ‌هايي كه تا كنون به دست آمده‌اند حدود 3 هزار ميليون سال عمر داشته‌اند ولي به طور يقين زمين سال‌هاي طولاني قبل از اين كه سطح سنگ‌ها شروع به تشكيل يافتن كنند، وجود داشته است. ‏


- داگر چه ستاره شناسان و سياره شناسان چندين تئوري درباره چگونگي بوجود آمدن زمين و بقيه سيارات منظومه شمسي ارائه داده‌اند ولي هنوز شك و ترديد فراواني در رابطه با مبدأ تشكيل زمين وجود دارد.
هر كدام از اين تئوری ها بايد شامل اين واقعيت باشد كه تمامي سياره‌هاي بزرگ‌تر در مدار دايره مانندي در اطراف خورشيد گردش مي‌كنند و اين مدارها تقريباً در يك سطح نزديك هم قرار مي‌گيرند. حقيقت ديگري كه بايد توضيح داده شود اين است كه تمامي كرات در يك جهت به دور خورشيد مي‌چرخند و آن در جهتي است كه خورشيد به تناوب دور مي‌زند.

- حتي عجيب‌تر اين كه فاصله كرات مختلف از خورشيد از نظر رياضي به وسيله يك معادله ساده با هم نسبت دارند و به نام قانون «باد» ناميده مي‌شود. البته ممكن است اين فقط يك تصادف و اتفاق باشد يا احتمال دارد رابطه با مبدأ اصلي منظومه شمسي داشته باشد.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


13واقعیت آتش

آتش واکنشی شیمیایی است که نور و گرما آزاد می کند.

•موادی که با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شوند، با شعله و اغلب دود تبدیل به خاکستر می شوند.

•آتش به سوخت، اکسیژن و حرارت نیاز دارد تا بسوزد.

•ذغال سنگ، نفت و چوب از انواع سوخت ها هستند.

•بخشی از آتش که ما می توانیم ببینیم شعله است. شعله ها بسته به ماده ای که می سوزد می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند.

•شعله شمع به طور معمول در حدود 1000 درجه سانتیگراد (1800 درجه فارنهایت) می سوزد.

•آتش برای انسان بسیار خطرناک است چراکه می تواند به راحتی پوست را بسوزاند یا در آن تاول به وجود آورد. بنابراین مهم است که هنگام استفاده از آتش اقدامات احتیاطی را در نظر بگیریم.

•آتش برای انسان ها خیلی هم مفید است چراکه برای روشنایی، گرمایش، پخت و پز و ... از آن استفاده می کنیم.

•دانشمندان معتقدند که انسان ها حدود یک میلیون سال پیش به منظور پخت غذا شروع به استفاده از آتش کردند.

•آتش سوزی جنگل ها می تواند بسیار مخرب باشد و هم برای انسان ها و هم حیات وحش خطرناک است.

•آتش فرایند زیست محیطی مهمی است که می تواند محرک رشد در طبیعت باشد.

•آتش سوزی ها را می توان با 3 روش مختلف متوقف کرد:
-حذف منبع سوخت با اتمام یا دور کردن آن.
-حذف اکسیژن با خفه کردن آتش.
-حذف حرارت با جذب آن به وسیله آب.

•خاموش کننده های آتش مانند آب، کف، دی اکسید کربن و مواد شیمیایی خشک یا مواد دیگر اغلب برای کنترل آتش سوزی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


زندگی نامه جیمز رودریگز

نام و نام خانوادگی : جیمز دیوید رودریگز روبیو
نام و نام خانوادگی به اسپانیایی: James David Rodríguez Rubioتاریخ تولد : ۱۲ ماه ژوئیه سال ۱۹۹۱
متولد : شهر کاکوتا کشور کلمبیا
تیم باشگاهی فعلی : رئال مادرید
شماره پیراهن در باشگاه : ۱۰
شماره پیراهن در تیم ملی کلمبیا : ۱۰
پست تخصصی : هافبک
پای تخصصی : پای چپ
قد به سانتی متر : ۱۸۰ cmوزن به کیلوگرم : ۷۹ kg

مختصری درباره زندگی جیمز رودریگز:

جیمز رودریگز در ایباگو بزرگ شده و اسم اش به خاطر علاقه ای که پدرش به جیمز باند داشته انتخاب کرده است هنگامی که جیمز۳ ساله بود پدرش ویلسون جیمز آنها رو ترک و مادرش ماریا دل پیلار او را بزرگ کرده است. بعد از رفتن پدرش مادرش با خان کارلوس رسترپو ازدواج کرد و این پدر خوانده خیلی زود به استعداد جیمز پی برد و وقتی که او ۵ ساله بود به آکادمی فرتبال بردش و ازش حمایت کرد.جیمز رودریگز در سال ۲۰۱۳ با دنیلا اسپینا خواهر دیوید اسپینا ازدواج کرد و در روز ۲۹  می سال ۲۰۱۳ دخترش سالومه به دنیا آمد.

شروع فوتبال حرفه ای جیمز رودریگز در تیم های باشگاهی

آکادمی تولیمنس اولین جایی بود که جیمز در آن فوتبال را شروع کرد و به همراه این تیم درجام پونی فوتبال سال ۲۰۱۴ قهرمان شد. بعد ازآن نمایش موفقیت آمیز توسط باشگاه انویگادو انتخاب شد ولی درآنجا فرصت به نمایش گذاشتن مهارت هایش را پیدا نکرد تا این که در سال ۲۰۰۸ توسط تیم بانفیلد آرژانتین خریداری شد .در سال ۲۰۱۰ با قرارداد ۱٫۵ میلیون یورویی به  تیم پورتو رفت و قراردادی ۴ ساله با فسخ ۳۰ میلیون یورو امضا کرد پس از یک فصل نمایش خوب همراه با پورتو قراردادش تمدید و رقم فسخ به ۴۵ میلیون یورو افزایش پیدا کرد. در فصل ۱۳ – ۲۰۱۲  به عنوان ستاره اول تیم پورتو نبود بازیکنانی همچون فالکائو،گوارین و هالک را پر کرد تا این که در سال ۲۰۱۳ تیم موناکو با پرداخت ۴۵ میلیون یورو جیمز را به فرانسه برد تا رکورد گران ترین بازیکن تاریخ لیگ پرتغال را رغم بزند. جیمز درخشش در مونامو را با زدن ۱۰ گل و ۱۲ پاس گل و کمک به کسب سهمیه لیگ قهرمانان به پایان رساند تا این که در جام جهانی ۲۰۱۴ با درخشش فوق العاده ای که از خود در تیم ملی کلمبیا نشان داد و با به ثمر رساندن ۶ گل لقب آقای گل جام جهانی ۲۰۱۴ را اذعان خود کرد این موقعیت سبب شد تا با عقد قرارداد ۶ ساله به مبلغ ۶۳ میلیون پوند به تیم رئال مادرید اسپانیا بپیوندد

افتخارات جیمز رودریگز  :

آقای گل جام جهانی ۲۰۱۴ با ۶ گل زده  شد.

سال ۲۰۱۱ جیمز در مسابقات زیر ۲۰ سال کاپیتان تیم کشورش بود و موفق شد تا یک چهارم نهایی تیم را بالا بکشد.

او در ۲۰ سالگی با ۱۴ گل و ۱۱ پاس گل، به عنوان بهترین بازیکن جوان لیگ پرتغال انتخاب شد.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


10مکان جالب و غیر معقول جهان

رستوران زیر دریایی، جزیره ی رنگالی در کونراد مالدیو

غذای خود را در عمق 5 متری از سطح اقیانوس و بر روی صخره های مرجانی میل کنید. رستوران ایتا که به سبک آکواریوم طراحی شده تنها رستوران زیر دریایی است که کاملاً از شیشه ساخته شده و میهمانان این رستوران می توانند در حین صرف غذا از تماشای مناظر زیر آب به طور 360 درجه، لذت ببرند. منوی غذا ها در رستوران ایتا که در زبان محلی به معنی مروارید است، ترکیبی از غذا های بومی مالدیو و غذا های غربی را ارائه می کند که ایده ی جالب و جدیدی را ایجاد کرده است. صرف غذا در این رستوران تجربه ی منحصر به فردی خواهد بود چرا که حالا انسان درون تنگ ماهی قراردارد.

2- هتل رستوران گروتا پالازس در ایتالیا

این رستوران که از دل صخره های آهکی کنده شده منظره ی دریای آدریاتیک را در پیش رو دارد. رستوران گروتا پالازس در پولینانو آماره و در محلی قرار گرفته که مشابه آن در هیچ جای جهان وجود ندارد. این محل قرن ها است که بازدیدکنندگان را محسور زیبایی حود کرده است

3- باغ های قصر مارکیزی در فرانسه

جاذبه ی اصلی شهر وزاک در ایالت وزاک در فرانسه، قصر مارکیزی و باغ های ان است. مناظر تندیس گونه ی اطراف قصر در اواخر قرن 17 میلادی ایجاد شده است. بر بالای یک دره ی زیبا و در ارتفاع 200 متری هزاران بوته ی شمشاد کاشته شده است. این گیاهان هندسه ی باغ ها و حصار های اطراف مسیر را مشخص کرده، در طول این راه های پر پیچ و خم چندین محل استراحت، کلبه های سنگی و مکان هایی برای تماشای اطراف در نظر گرفته شده است. از سال 1996 و بعد از انجام برخی تعمیرات این باغ ها بروی عموم باز شدند.

- آکواریوم یخی در کسنوما در ژاپن

آکواریوم یخ زده یا "کوری نو سویی زو کوکان" در شهر کسوناما در شمال شرقی ژاپن، 450 گونه ی مختلف از موجودات دریایی را در خود جا داده است. این آکواریوم با ستون های یخی بزرگ و نورهای آبی تزئین شده است.

- رستوران آبشار، ویلا اسکودرو در فیلیپین

در این رستوران غذا بر روی میز هایی از جنس چوب بامبو و در فاصله ای نه چندان زیاد از آبهای کریستالی که از آبشار به پایین می ریزد سرو می شود. تجربه ی صرف غذاهای خوشمزه ی محلی در حالی که افشانه های آب در فضا پخش هستند و اب پاک چشمه که در زیر پاهایتان جریان دارد، یک تجربه ی به یاد ماندنی است که تنها در این رستوران به آن دست خواهید یافت.

6- هتل برفی در قطب شمال

هزاران سال قبل انسانها در قطب شمال سرگردان بودند و از همان زمان هم می دانستند که مسیر دریاچه ی لتوجاروی بهترین مسیر منطقه است. این مردمان برای ما نشانه ای به یادگار گذاشتند تا این محل را به خاطر داشته باشیم، و آن سر یک گوزن شمالی است که برای تزئین قایق های عصر حجر استفاده می شده است. هتل برفی قطب شمال در همین محل و درست همان جایی که مسافران باستانی اتراق می کردند ساخته شده است.

- مسیر پیاده روی گلپوش در باغ کاواچی فوجی در ژاپن

این مسیر پیاده روی که غرق در گل است به نام تونل ویستریا مشهور است و در باغکاواچی فوجی قرار گرفته است. پیاده روی در این مسیر بسیار لذت بخش و دلپذیر خواهد بود.

8- استخر شنای شیطان. آبشار ویکتوریا در آفریقا

اگر به زیمبابوه سفر کردید شانس شنا کردن در این استخر را از دست ندهید. استخر شنای شیطان یک تالاب کوچک است که اطراف آن را صخره های کوچک و بزرگ پوشانده اند و بر بالای یکی از بزرگ ترین و زیبا ترین آبشار های جهان قرار گرفته است. این تالاب که در ارتفاع 103 متری و در جزیره ی لیوینگستون واقع شده به طور حتم یکی از جالبترین مکان های جهان است.

- داندرلند کالکار در آلمان

به واندرلند کالکار در آلمان غربی خوش آمدید. اینجا یک رآکتور اتمی برای تولید برق بوده که البته هرگز مورد استفاده قرار نگرفته و به صورت یک پارک تفریحی در آمده است. این پارک تفریحی سالانه صدها هزار بازدید کننده را به سوی خود جلب می کند.

- روستای اسکیمو در ویط جنگل در فنلاند

این کلبه های شیشه ای اسکیمو در شب می درخشند و منظره ی بسیار زیبایی ایجاد می کنند. از هر یک از این کلبه ها مناظر زیبای برفی اطراف را مشاهده می کنید و اگر خوش شانی باشید می توانید شفق قطبی را هم ببینید، اگر نه از زیبایی میلیون ها ستاره ای که در آسمان شب می درخشند لذت ببرید.تکنولوژی به کار رفته در این شیشه ها باعث می شود که حتی در سرمای بسیار زیاد هم یخ نزنند و در تمام مدت شفاف باقی بمانند.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...


  دریای خزر 

 

 

 

 

 

 

 

 

دریاچه خزر بزرگترین دریاچه دنیاست که به همین دلیل آن را دریا می‌نامند

دریای خزر یا دریای کاسپین از شمال به روسیه، از جنوب به ایران، از غرب به جمهوری آذربایجان و ازشرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

بزرگترین دریاچه جهان، به علت وسعت زیاد (6.5برابر دریاچه «اورال» و 13 برابر دریاچه «بایکال» و زمانی تمامی سطح خشکی‌های آسیای جنوب باختری را می‌پوشانید) از همان زمان‌های پیش دریا خوانده می‌شد.

 

طول و عرض خزر به ترتیب 1204 و 204 کیلومتر و مساحت آن 436000 کیلومتر مربع است.

سطح خزر در حدود 28 متر از سطح آب‌های آزاد پایین‌تر و عمق متوسط آن در حدود 180 متر برآورد شده است.

سه بخش شمالی، جنوبی و میانی که عمق و بستر متفاوتی از یکدیگر دارند بر اثر برجستگی زیر‌آبی در امتداد ارتفاعات قفقاز به وجود آمده‌اند.

نمک‌های محلول در آب دریای خزر با آب اقیانوس‌ها متفاوت است. در حاشیه شرقی خزر میانی کولاب قره بغاز قرار دارد که با ویژگی‌های خاص خود بر عجایب طبیعی بزرگ‌ترین دریاچه افزوده است. این کولاب به صحرای گرم و خشک ترکمنستان مشرف است.

از 6380 کیلومتر طول سواحل خزر حدود 922 کیلومتر از آستارا تا رود اترک متعلق به ایران است.

دریای خزر از نظر صید ماهی اهمیت بسیار دارد و ماهیان خاویاری آن دارای شهرت جهانی هستند. سالیانه حدود 300 تن خاویار از صید این ماهی‌ها به دست می‌آید. حدود 90 درصد خاویار جهان نیز از این دریا به دست می‌آید.

در این دریا حدود 100 گونه ماهی زندگی می‌کند که درحال حاضر تنها حدود 15 نوع آن مورد بهره‌برداری است.

دریای خزر دارای ذخایر نفت و گاز است و کل ذخایر اثبات شده نفت در این دریا ۵۰ میلیارد بشکه است و این یعنی حدود ۴ درصد از کل ذخایر نفتمسقط (پایتخت عمان) هستند.

 

 

 



:: برچسب‌ها: سعید ساله مقدم,
نويسنده : ...


ساختار زمین

ساختار زمین شامل سه لایهٔ اصلی پوسته، گوشته و هسته و لایه‌های غیراصلی پوستهٔ قاره‌ای، پوستهٔ اقیانوسی، سنگ‌کره، سست‌کره، گوشتهٔ بالایی، گوشتهٔ پایینی، هسته درونی و هسته بیرونی است.

پوسته بیرونی‌ترین لایهٔ زمین است و بیشتر از اکسیژن و سیلیکون ساخته‌شده و تنها جایی است که زندگی بر روی آن شناخته شده‌است. گوشته بزرگ‌ترین لایهٔ زمین است و از سنگ‌های نیمه جامد بسیار نرم و چگال و بیشتر از آهن و منیزیم ساخته شده‌است. سنگ‌کره بخش سفت و سخت زمین و به حالت جامد است و تمام سطح کرهٔ زمین از بالای کوه اورست تا انتهای درازگودال ماریانا را می‌پوشاند و از کانی‌ها ساخته شده‌است. سنگ‌کره همیشه به آرامی در حال حرکت است و به بشقاب‌های زمین‌ساختی تکه‌تکه شده‌است. جنبش زمین‌ساخت بشقابی عامل بسیاری از رویدادهای زمین‌شناسی مانند زمین‌لرزه‌ها و آتشفشان‌ها است. سست‌کره بخش نرم کرهٔ زمین است که گمان زده می‌شود که بسیار گرم‌تر و مایع‌تر از سنگ‌کره باشد. اگرچه سنگ‌های این لایه جامد و نیمه گداخته هستند، اما در پاسخ به تغییر شکل، روان و جاری می‌شوند. هسته درونی‌ترین و گرم‌ترین لایهٔ کرهٔ زمین است و به طور کامل از فلز ساخته شده‌است. هستهٔ بیرونی از فلزات ذوب‌شدهٔ آهن و نیکل و هم‌چنین گوگرد ساخته‌شده و به باور دانشمندان، میدان مغناطیسی زمین را کنترل می‌کند. جنس هستهٔ درونی زمین، جامد و از آهن است و دمای آن °۶٬۰۰۰۰ سانتی‌گراد (به اندازهٔ دمای سطح خورشید) و فشار آن ۴۵٬۰۰۰ پوند بر اینچ مربع است. شعاع متوسط کرهٔ زمین (از پوسته تا مرکز هسته) ۶٬۳۷۱٫۰۰ کیلومتر و با نماد علمی ۱۰۳×۶٫۳۷۱۰ کیلومتر است.

اطلاعات کنونی ما دربارهٔ ساختار زمین از مطالعات دربارهٔ مسیرها و ویژگی‌های امواج لرزه‌ای (امواج پی[پ ۱] و اس[پ ۲]) و آزمایش بر روی کانی‌ها و مشاهدات سنگ‌های سطحی و حرکات زمین در منظومهٔ خورشیدی به دست آمده‌است.

حدود ۲۷۰ میلیون سال پیش، ابرقاره‌ای به نام پانجه‌آ[پ ۳] (شامل همهٔ قاره‌های زمین) وجود داشت که یک سوم زمین را پوشش می‌داد و اقیانوس[پ ۴] جهانی پانتالاسا[پ ۵] آن را احاطه کرده‌بود. فروپاشی این ابرقاره در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش آغاز شد و سرانجام قاره‌های امروزی (آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، جنوبگان، اروپا و استرالیا) پدید آمدند. اکنون علاوه بر این هفت قاره، پنج اقیانوس (اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، اقیانوس منجمد جنوبی و اقیانوس منجمد شمالی) بر روی زمین وجود دارد. به عوارض سطح زمین، زمین‌چهره می‌گویند که ساخت زمین‌چهره‌ها گاهی اوقات میلیون‌ها سال طول می‌کشد.

گرانش زمین توسط آیزاک نیوتن کشف‌شد و گرانش استاندارد برابر با ۹٫۸۰۶۶۵ متر بر مجذور ثانیه (m/s۲) است. اما مقدار گرانش در همه جای زمین یکسان نیست و به چرخش زمین، ارتفاع از سطح دریا، تفاوت جرم و جزر و مد وابسته است. با افزایش ژرفای زمین، دما و فشار نیز افزایش می‌یابد. جرم زمین برابر با ۱۰۲۴×۵٬۹۷۲۲ کیلوگرم و حجم آن برابر با ۱۰۱۲×۱٫۰۸۳۲۱ کیلومتر مربع و چگالی آن برابر با ۵٫۵۱۳ گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

 

 

 

Earth-crust-cutaway-Persian.svg



:: برچسب‌ها: سعید ساله مقدم,
نويسنده : ...


زندگی نامه زلاتان ابراهیموویچ

نام:زلاتان
نام خانوادگی:ابراهیموویچ
نام کامل:زلاتان پردراگ ابراهیموویچ
لقب:ابراکادابرا (ابرای جادویی)
متولد:1981در مالمو سوئد
قد:cm192
وزن:86Kjسوئد با شکست چهار بر دو در مجموع دو ديدار برابر پرتغال در حسرت جام جهاني 2014 برزيل ماند تا زلاتان ابراهيموويچ نتواند به همراه تيم کشورش به جام جهاني 2014 برزيل صعود کند.

زلاتان ابراهيموويچ پس از شکست برابر پرتغال، گفت: خيلي ناراحت کننده بود، اما بايد اعتراف کنم که تيم بهتر به جام جهاني صعود کرد. پس از اين که توانستيم دو گل پي در پي را به ثمر برسانيم، در خودمان باور ايجاد شد که مي‌توانيم با شکست پرتغال به جام جهاني 2014 برزيل راه پيدا کنيم، اما به يک باره همه چيز عوض شد. پرتغال از ما برتر بود و مزد برتري‌ خودش را با صعود به جام جهاني 2014 برزيل گرفت.اما چيزي که بايد قطعا بگويم اين است که جام جهاني بدون من ارزش ندارد و ديگر مهم نيست که منتظر بمانيم تا جام جهاني آغاز شود.

مهاجم 32 ساله تيم ملي سوئد که شايد ديگر هيچ حضور در جام جهاني را تجربه نکند، در ادامه با تمجيد از عملکرد کريستيانو رونالدو ، گفت: رونالدو جزو بازيکناني است که اگر سه فرصت گل داشته باشد مي‌تواند هر سه فرصت را به گل تبديل کند. رونالدو بازيکن بسيار بزرگي است. اين که او بهترين بازيکن جهان است يا نه را نمي‌دانم، فقط مي‌دانم که رونالدو فوق‌العاده‌ است.

 



:: برچسب‌ها: فرهادمهاجری,
نويسنده : ...